غربالگری آسیب پذیرها

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، با اپیدمی شدن ویروس کرونا بخش وسیعی از اقشار جامعه در معرض این ویروس خطرناک قرار گرفتند و در این میان، کرونا افراد معتاد و بی سرپناه را بیش از پیش تهدید می نماید.

غربالگری آسیب پذیرها

خبرنگاران - سارا جعفرزاده: این نگرانی وجود دارد که معتادان و بی خانمان ها با تردد در نقاط مختلف پایتخت مبتلا یا ناقل ویروس کرونا شوند. در چنین شرایطی، محدوده منطقه 15، از جمله مناطقی است که به دلیل وجود مددسرای خاوران به صورت جدی با حضور افراد کارتن خواب و معتاد در نقاط مختلف منطقه به ویژه محله های کم برخوردار روبه رو است. معضلی که حتی با اپیدمی شدن کرونا هم همچنان شاهد حضورشان در معابر منطقه 15 هستیم. در این میان، اقدام مثبت و پیشگیرانه ای که توسط شهرداری منطقه 15 در حال اجرا است، غربالگری افراد معتاد و کارتن خواب پیش از ورود به مددسرا یا گرمخانه است. این غربالگری جزئیاتی دارد که در گزارش زیر آمده است.

این روزها که کرونا برای هیچ کس حال و حوصله باقی نگذاشته، بعضی در خصوص افراد معتاد و کارتن خواب نظراتی دارند که با شئونات اسلامی و انسانی همخوانی ندارد. از جمله اینکه در شرایط فعلی افراد معتاد و کارتن خواب باید از محله ها خارج شوند تا دیگران کرونا نگیرند یا اینکه معتادان و کارتن خواب ها عامل انتقال ویروس ها هستند بنابر این نباید از کنار آنها رد شد و جملاتی امثال اینکه ناراحت نماینده است. درست است که افراد معتاد به دلیل نداشتن سرپناه، درآمد ثابت، اعتیاد به انواع موادمخدر و... از وضع ظاهری مناسبی برخوردار نیستند و رعایت بهداشت فردی جایی در کارهای روزمره این افراد ندارد اما چه از لحاظ انسانی و چه از لحاظ اجتماعی باید بپذیریم که این گروه از افراد جامعه بیمارند و باید برای مداوای آنها اقدام کرد و این درست نیست که در شرایطی که جامعه با کرونا دست به گریبان است، این افراد به فراموشی سپرده شوند و سهمی از امکانات و اقدامات پیشگیرانه مدیریت شهری در مقابله با کرونا نداشته باشند. برای همین منظور، خوشبختانه مدیریت شهری اقدامات مثبتی در این زمینه انجام می دهد که قابل ستایش است.

غربالگری پیش از ورود به گرمخانه

به تازگی شهرداری منطقه15 طرح غربالگری افراد معتاد و کارتن خواب را پیش از ورود به مددسرای خاوران را انجام می دهد. اکبر مختاری معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 8 در این باره می گوید: طرح غربالگری افراد معتاد و کارتن خواب با نظارت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا پیش از ورود به گرمخانه خاوران انجام می گردد. هرچند پیش از شیوع کرونا هم طرح آنالیز شرایط سلامت افراد معتاد و کارتن خواب در مددسرای خاوران انجام می شد اما پس از جدی شدن کرونا به دلیل اینکه افراد یادشده از شرایط سلامت خود آگاه نیستند این مهم بیشتر احساس شد. بیشتر به این دلیل که افراد یادشده در نقاط مختلف شهر تردد دارند و برای گذران زندگی خود اغلب در جست وجوی پسماند و زباله های خشک هستند و احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا در آنها بیشتر است. . در حال حاضر این طرح با استقبال خوبی همراه بوده و بازخوردهای خوبی بین شهروندان داشته است. طرح غربالگری این افراد تا خاتمه ریشه کن شدن کرونا با جدیت دنبال خواهد شد تا افراد آسیب پذیری مانند کارتن خواب ها، زباله گردها، معتادان و افراد بی سرپناه به بیماری کرونا آلوده نشوند و در نهایت با این کار از شیوع این ویروس در حد وسیع جلوگیری خواهد شد.

تب سنجی توسط اسکن های حرارتی

مددسرای خاوران در این روزهای پر استرس و التهاب کرونا به تجهیزاتی برای غربالگری مراجعان مجهز شده است. مختاری در این باره می گوید: خودروهای گشت جمع آوری معتادان متجاهر که زیر نظر سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران فعالیت می نمایند، به صورت داوطلبانه این افراد را به مددسرای خاوران انتقال می دهند و بعضی هم خودشان روانه مددسرا می شوند. دو دسته از افراد وارد مددسرای خاوران می شوند؛ یک دسته افراد معتاد و دیگری افراد کارتن خواب که بعضی از آنها معتاد و بعضی دیگر معتاد نیستند و صرفاً زباله گرد و بی پناه هستند. به محض ورود این افراد ابتدا در فضای مجزایی از سالن اصلی برایشان پرونده تشکیل می گردد تا اطلاعات هویتی فرد در پرونده ثبت گردد و بعد توسط اسکن های حرارتی درجه حرارت بدن شخص اندازه گیری می گردد و به محض مشاهده علائم بیماری فرد مورد آزمایش های تکمیلی توسط مراجع پزشکی معتبر قرار می گیرد. این درحالی است که با کوشش های پیشگیرانه خوشبختانه فقط یک مورد مشکوک تا به حال شناسایی شده که برای مراحل تکمیلی درمان آن شخص اقدامات لازم صورت گرفته و حال او رو به بهبودی است.

ظرفیت پذیرش 460 مراجعه نماینده

با توجه به اینکه مددسرای خاوران یکی از مراکز عظیم ارائه دهنده خدمات به افراد آسیب پذیر است، طبعاً تعداد زیادی از مراجعان را پذیرش می نماید. مختاری با اشاره به ظرفیت این مرکز می گوید: میانگین پذیرش این گرمخانه با توجه به افزایش گرمخانه ها در مناطق دیگر پایتخت از جمله منطقه 12 که همجوار منطقه 15 است و گرم تر شدن هوا، 460 نفر در طول شب و 250 نفر در طول روز است. از مدتی قبل خدمات این مرکز 24 ساعته شده و افراد معتاد این روزها به دلیل شیوع کرونا می توانند در طول روز در این مرکز حضور داشته باشند و از خدمات آن بهره مند شوند. او به اقدامات پیشگیرانه به محض ورود افراد در این مرکز اشاره می نماید و می افزاید: به محض پذیرش این افراد در گرمخانه، ماسک و دستکش میان آنها توزیع می گردد و مواد ضدعفونی نماینده هم در نقاط مختلف سالن های این مرکز در دسترس گرفته است. همچنین تمام بخش های این مرکز روزانه 3بار گندزدایی شده و یکبار هم توسط سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران به صورت وسیع سم زدایی انجام می گردد.

فعالیت مددسرای خاوران در محله رضویه

موضوع انتقال مددسرای خاوران به خارج از محله رضویه مدت هاست در بین اهالی این محله مطرح است. آنها معتقدند حضور شبانه روزی افراد معتاد در محله رضویه معضلی است که ساکنان محله مدت هاست با آن دست به گریبان هستند. محمدحسین کمالی یکی از معتمدان محله رضویه در این باره می گوید: سال هاست در این محله ساکن هستم و موقعی که در این محله ساکن شدم فکرش را هم نمی کردم روزی افراد معتاد زیر پنجره خانه ام در کوچه مشغول استعمال موادمخدر شوند. گناه اهالی محله رضویه چیست که باید شب و روزش با این افراد در محله روبه رو شوند. ما می دانیم که این افراد بیمار هستند و باید به شرایط شان رسیدگی گردد اما معضل اصلی، فعالیت مددسرای خاوران در محله رضویه است که باعث می گردد این افراد آزادانه در محله تردد داشته باشند. حاج محسن یداللهی، یکی از کاسبان محله رضویه هم درباره حضور افراد معتاد در محله می گوید: تا زمانی که مددسرای خاوران در این محله فعال است، معتادان هم در این محله حضور دارند. نمی توان دور تا دور محله را حصارکشید و مانع از حضور این افراد شد. بارها از شورایاران محله خواسته ایم که در این زمینه با مسئولان شهرداری صحبت هایی داشته باشند و به رغم صحبت های این افراد، مسئولان مربوطه هنوزکاری انجام نداده اند و در نهایت خودم شخصاً به شهرداری مراجعه کردم و متوجه شدم انتقال مددسرای خاوران یک طرح فرامنطقه ای است که بخشی از تصمیم گیری ها برای انتقال آن به شهرداری تهران مربوط می گردد. باید همه مسئولان پای کار بیایند تا این مرکز به خارج از شهر انتقال یابد و افراد معتاد بعد از خروج از مددسرا وارد محله نشوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 655

به "غربالگری آسیب پذیرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غربالگری آسیب پذیرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید