عمده مسائل سفره های ایرانی

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا کمک می کنند. سبزی ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند. همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شوند. اما سالاد برخلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را

عمده مسائل سفره های ایرانی

1- حذف سبزی از سفره و جایگزینی سالاد

طبع اغلب سبزی ها گرم است و به هضم غذا کمک می کنند. سبزی ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین هستند. همچنین به علت دارا بودن فیبر، مانع یبوست می شوند. اما سالاد برخلاف سبزی، طبع سردی دارد و هضم غذا را (برخلاف تصور مردم) مختل می کند.

2- خوردن ماست و دوغ همراه غذاهای گوشتی

مصرف همزمان ماست و غذاهای گوشتی، یکی از ممنوعات طب سنتی به شمار می آید. طبق گفته حکما، مصرف همزمان ماست با غذاهای گوشتی علاوه بر اینکه تولید بلغم می کند، موجب فساد گوشت در معده و در برخی موارد بروز لک و پیس می گردد.

بیشتر بخوانید: دم از دیدگاه طب سنتی

3- زرشک پلو با مرغ و باقلا پلو با ماهی

هر دوی این غذاها بسیار سرد هستند و به مروز زمان در صورت مصرف زیاد، غلظت خون ایجاد کرده و اندازه زیادی اخلاط نابجا و مضر بلغم و سودا در بدن تولید می کنند. ماهی، مرغ، برنج، زرشک، باقلا و روغن نباتی همگی سرد و بلغم زاست. حال اگر همراه این غذاها، سالاد، ماست یا ترشیجات هم مصرف گردد، مشکل چند برابر خواهد شد. در صورت مصرف چنین غذاهایی حتماً بایستی ادویه و مواد غذایی گرم مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن، سیاهدانه، عسل، کنجد و خرما مصرف نمایید.

4- عدم مصرف صحیح ادویه جات

باور غلط و مصطلح دیگر، مضر بودن ادویه جات برای کبد است. تنها مورد احتیاط ادویه، افراد صفراوی می باشند. مصرف ادویه با غذا موجب فعال شدن کبد و کارکرد منظم دستگاه گوارش خواهد شد. بیشتر ادویه ها خاصیت دارویی و درمانی دارند. به طور کلی ادویه جات باعث تعدیل بلغم اضافی معده و رطوبت های نابه جای دستگاه گوارش می گردد.

بیشتر بخوانید: اندر فواید ادویه جات

5- تندتند غذا خوردن

غذا باید کاملاً جویده شده و به آرامی خورده گردد. سریع خوردن غذا سبب ترشح ناقص آنزیم های گوارشی شده و هضم را مختل می کند. فراموش نگردد، در صورتی که هضم به هر علتی ناقص صورت گیرد، خلط فاسد و نا به جا در بدن تولید می گردد.

فلسفه نامگذاری آشپزخانه این بوده که محل طبخ آش و فرآورده های آشی بوده پایه سفره ایرانی آش بوده است. آش ها هم غذا هستند و هم دارو. متأسفانه امروزه خانواده های ایرانی کمتر از آش بهره می برند و یکی از دلایل مهم آنها ایجاد ناراحتی های گوارشی می باشد. در صورتی که آش با مصلحات آن مصرف گردد، نه تنها نفخ و سوزش معده ایجاد نخواهد کرد، بلکه سبب درمان و بهبود مسائل گوارشی هم می گردد.

منبع مقاله: فصلنامه طبیب سبز، شماره 3

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1484

به "عمده مسائل سفره های ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمده مسائل سفره های ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید