شورای شهر تهران: جمعیت تهران اشباع شده است

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: مدت هاست که جمعیت تهران به حد اشباع رسیده و خدمات شهری جوابگوی احتیاج های شهروندان نیست.

شورای شهر تهران: جمعیت تهران اشباع شده است

به گزارش ایسنا، زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران در مراسم پیش نشست دومین همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در ایران گفت: بیش از دو سده از شروع انتخاب تهران به عنوان مرکز سیاسی اداری کشور می گذرد و این شهر از لحاظ افزایش جمعیت، توسعه افقی و عمودی و تنوع فعالیت ها و خدمات همیشه فرایند رو به رشدی را طی نموده است؛ به گونه ای که مدت هاست که جمعیت این شهر به حد اشباع رسیده و خدمات شهری جوابگوی احتیاج های شهفرایندان نیست.

شمس احسان اضافه کرد: از سوی دیگر، مخاطرات طبیعی و انسانی نیز موجودیت شهر، زندگی شهفرایندان و آرامش و رفاه آنان را با تهدید روبرو نموده است. افزایش بیش از حد جمعیت، رشد بیکاری، تمرکز بیش از حد فعالیت ها، آسیب های اجتماعی، ترافیک سنگین، ناکافی بودن زیرساخت های حمل ونقل، بافت های فرسوده، حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی، کمبود منابع آب، آلودگی های زیست محیطی از جمله چالش هایی است که شهفرایندان و مدیران شهری با آن روبرو اند. چالش هایی که علاوه بر پایین آوردن کیفیت زندگی در شهر، وجهه­ آن را به عنوان مرکز کشور مخدوش ساخته است.

شمس احسان گفت: کارایی مدیریت شهری وابستگی مشخصی به عوامل زمینه ای از قبیل ثبات سیاسی، یکپارچگی اجتماعی، رونق مالی و نیز عوامل دیگری از قبیل مهارت و انگیزه های سیاستمداران و اشخاص استفاده کننده از این سیاست ها دارد. تحت این شرایط، چارچوب و ویژگی های سازمانی حکمرانی شهری به ویژه نقش اجرایی بخش دولتی، بخش خصوصی و شهفرایندان، تأثیر بسیار معین کننده ای در موفقیت آن ایفا می نماید.

وی گفت: توسعه شهر تهران طی چند دهه اخیر، تابع سیاست و برنامه جامع و همه جانبه ای نبوده است. در سطح منطقه کلان شهری (مجموعه شهری تهران و شهر های اطراف آن)، عدم توجه به ساماندهی اسکان جمعیت و استقرار فعالیت ها و توسعه و عمران شهر ها و آبادی ها، ضمن تشدید آسیب ها و مخاطرات گسترده زیست محیطی و اجتماعی در منطقه، موجب فشار بیش از میزان بر حکمرانی شهر تهران شده است.

شمس احسان در ادامه گفت: مدیریت شهری درگیر مسائل و چالش های روزمره و جاری است. تجمیع و انباشت مسائل حل نشده تهران، موضوعی است که جز با اتکا به تحقیقات و پژوهش های راهبردی تدبیر آن ممکن نخواهد بود. سالهاست تهران مسیری را طی می کند که برخلاف آینده ترسیم شده در سند چشم انداز و اسناد فرادست خود است. اقدامات اجرا شده، بیشتر به عنوان مُسکن بوده تا درمان بیماری های پیشرو باشد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به بحث مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری اضافه کرد: مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری، یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که مدیریت شهری در برابر شهر و شهفرایندان دارد تا منافع و انتظارات اخلاقی، مالی، اجتماعی و زیست محیطی همه ذینفعان را برآورده کند.

وی این مسئولیت را در حوزه قانونی، اصلاح قوانین شهری منطبق با احتیاج های جامعه و برطرف موانع قانونی مطرح کرد و در حوزه اجتماعی این مسئولیت را برنامه ریزی جهت بهبود رفاه اجتماعی، و اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش آسیب های اجتماعی دانست.

شمس احسان مسئولیت مدیریت شهری در حوزه مالی را اتصال اقتصاد شهری به اقتصاد جهانی، اصلاح ساختار و فرآیند ها در جهت خدمت رسانی بهینه به شهفرایندان، کاهش هزینه های مدیریت شهری و افزایش بهره وری مطرح کرد.

وی مسئولیت مدیریت شهری در حوزه اخلاقی را رعایت اصول اخلاقی و مبارزه با فساد اداری دانست.

در حوزه شفافیت شمس احسان به ایجاد نظام اطلاعاتی یکپارچه و ارایه گزاش عملکرد به شهفرایندان به عنوان مسئولیت مدیریت شهری اشاره نمود و در حوزه ارتباطات و مشارکت هم جلب مشارکت شهفرایندان در اداره شهر را مسئولیت مدیریت شهری مطرح کرد.

بنا براعلام دفتر این عضو شورای شهر، شمس احسان در سرانجام هم مسئولیت مدیریت شهری در حوزه بهداشت، ایمنی، امنیت و محیط زیست را ارتقای شاخص های زیست پذیری شهری دانست.

منبع: فرارو
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1725

به "شورای شهر تهران: جمعیت تهران اشباع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای شهر تهران: جمعیت تهران اشباع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید