سفر مسئولانه پیشنهادی برای نجات صنعت گردشگری است

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سفر مسئولانه پیشنهادی برای نجات صنعت گردشگری است.

سفر مسئولانه پیشنهادی برای نجات صنعت گردشگری است

برای سفر با تورهای ارزان پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

داستان چیست؟

مطابق نظر کارشناسان امور پزشکی و بهداشتی، موثرترین اقدام برای قطع زنجیره انتقال ویروس خطرناک کرونا که بطور روزافزونی قدرت سرایت خود را بیشتر می نماید کماکان پرهیز از حضور در اجتماعات و جابه جایی، از جمله خودداری از سفرهای بین شهری، میان کشوری و بین قاره ای است.

اما مطابق نظر همین کارشناسان، فعلا آینده چندان روشنی فراروی کشف واکسن کرونا و داروی مقابله موثر بر نابودی آن حداقل ظرف دو سال آینده متصور نیست.

در چنین شرایطی برای تداوم چرخه زندگی و فعالیتهای لازمی همچون صنعت گردشگری چه باید کرد و آیا تعطیلی فعالیت چنین حوزه هایی از زندگی بشر با توجه به وابستگی معیشت و کسب و کار میلیونها نفر به آن معقول و امکان پذیر است؟

تبلیغ گسترده و تاکید بر تاثیر رعایت دستورات بهداشتی پیشگیرانه توسط یکایک افراد، هم اینک به شاه بیت همه پیشنهادها و توصیه های کارشناسانه برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا و پیشگیری از بیماری کووید 19 مبدل شده است.

بر همین اساس سفر مسئولانه که محتوای اصلی آن همین دستورات و توصیه هاست تنها راه حل نزدیک و عملی برای نجات صنعت گردشگری به نظر می رسد، زیرا شیوع ویروس همه گیر کرونا صنعت گردشگری را به عنوان یکی از سه صنعت پردرآمدجهان در کنار نفت و خودروسازی، دچار تعطیلی و خسارات فراوان نموده، زیانی که بدلیل تداوم شیوع این بحران بهداشتی و توقف ادامه دار صنعت گردشگری در ایران و جهان چالشی بی سابقه را در تاریخ اقتصاد جهان رقم زده است.

پیش از این بحران، به خاطر کوششهای دولت جمهوری اسلامی ایران و دست اندرکاران این حوزه برای ایجاد امنیت خاطر در میان گردشگران خارجی، سازمان جهانی گردشگری گفت که کشورمان ظرف سه سال منتهی به سرانجام سال 1398 در صندلی دوم جهان از نظر سرعت رشد صنعت گردشگری و در جهت جهشی چشمگیر قرار گرفته است، اما ظهور ناگهانی و شیوع سریع ویروس کرونا نه تنها مهر سرانجامی بر این موفقیت بود، بلکه تداوم آن خسارتهای هنگفتی به صنعت گردشگری ایران وارد کرد که همچنان بطور روزافزون ادامه دارد.

خراسان رضوی که سالانه میزبان یک سوم از کل جمعیت گردشگران خارجی ورودی به ایران بود از این حیث متحمل آسیب زیادی شده است.

کلانشهر مشهد با موضوع گردشگری زیارت همواره مورد استقبال میلیونها زائر و مسافر داخلی و خارجی بوده و همین امر صنعت گردشگری را به یکی از پایه های مهم اقتصاد در استان خراسان رضوی بدل نموده است.

اما اینک نه تنها میلیاردها دلار سرمایه گذاری اجرا شده در حوزه صنعت گردشگری مشهد و خراسان در معرض نابودی از ناحیه شیوع ویروس کرونا قرار گرفته، بلکه ارتباط نزدیک و موثر این صنعت با صنایع و بخشهای دیگر همچون صنایع دستی و میراث فرهنگی، آن حوزه ها را مبتلا به مسائل و خسارات مشابه نموده است.

در کنار تحدید و تهدید مشاغل مستقیم حوزه گردشگری، مشاغلی که غیرمستقیم با حوزه گردشگری در ارتباط هستند نیز دچار تعطیلی، خسارت، تهدید و البته تحدید قرار دریافتد بگونه ای که کسبه، شاغلان بخش خدمات، حمل و نقل و بهداشت که در ارتباط تنگاتنگ با گردشگری و گردشگران قرار داشتند چه در ایران و چه در جهان دچار چالشی بحران گونه شدند.

خسارت 25 هزار میلیارد ریالی به گردشگری خراسان رضوی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی پیرامون سفر مسئولانه پیشنهادی برای نجات صنعت گردشگری است، گفت: دربرآورد اجرا شده از میزان خسارت وارد شده ناشی از شیوع بیماری کووید19 به تاسیسات گردشگری این استان می توان گفت که این میزان معادل حدود 25 هزار میلیارد ریال است که رقم بسیار سنگینی است.

یوسف بیدخوری اضافه نمود: اگرچه بازگشایی واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری از خرداد ماه انجام شد، اما تنها حدود 25 درصد تاسیسات گردشگری این استان اقدام به بازگشایی آن هم با حداقل نیرو کردند، زیرا حجم خسارت وارده بالا و تداوم شیوع بیماری احتمال انجام سفر را به شدت پایین آورده است.

وی به تحت تاثیر قرار دریافت جدی نیروی کار متخصص و شاغل در حوزه صنعت گردشگری خراسان رضوی اشاره نمود و ادامه داد: به یقین بیش از سه چهارم نیروهای شاغل این حوزه در سطح استان بیکار شده و از تامین هزینه های معیشت بازمانده اند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی پیرامون سفر مسئولانه پیشنهادی برای نجات صنعت گردشگری است، گفت: افزون بر 85 هزار نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم در عرصه گردشگری این استان فعالیت دارند که اشتغال 35 هزار نفر از این تعداد بطور مستقیم و 50 هزار نفر به شکل غیرمستقیم در گرو حرکت چرخ صنعت گردشگری است.

بیدخوری اضافه نمود: اکتفا به تداوم نهی از سفر و ممانعت از هرگونه فعالیتهای گردشگری برای مقابله با ویروس کرونا همزمان با فقدان کوشش و شکل ندریافت کوششی برای یافتن راه حلهای دیگر برای مدیریت بحران کرونا به طور قطع با برجای گذاشتن تاثیرات گسترده بر اقتصاد گردشگری و معیشت شاغلان آن در آینده مسائل و بحرانهای دیگری را خواهد آفرید.

سفر آگاهانه

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به فقدان چشم اندازی روشن نسبت به آینده کوششهای تخصصی پزشکی برای درمان بیماری کووید 19 و توقف شیوع ویروس کرونا حداقل در افق کوتاه مدت اشاره و اعلام کرد: در این شرایط عقلای جهان به این نتیجه رسیده اند که باید امور زندگی اجتماعی را بر مبنای همزیستی با ویروس کرونا، با کنترل سختگیرانه رفتارهای فردی در اجرای پروتکلهای بهداشتی پیشگیرانه به پیش برد.

بیدخوری اضافه نمود: خراسان رضوی که بیشترین تعداد واحدهای اقامتی ایران و اشتغال این حوزه را دارد با کاهش مسافرتها شاهد وارد آمدن بیشترین خسارت به صنعت گردشگری در همه زوایای آن است، بنابراین ناگزیریم برای حفظ اشتغال و تامین معیشت شهروندان فعال در این حوزه با حفاظت صنعت گردشگری در برابر نابودی و در عرصه نگهداشتن نیروهای متخصص آن اقداماتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: امروز در تمام جهان شاهد شروع کوشش برای بازگشت به زندگی عادی هستیم و دیگر قرنطینه پاسخگو نیست بلکه مسئولیت پذیری افراد و توجه به رعایت بهداشت مد نظر قرار گرفته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در کشورهای اروپایی هم رعایت بهداشت و پروتکلهای بهداشتی دارد جای خود را به قرنطینه می دهد تا فضا تغییر کند و دوباره اقتصاد و پیشرفت در جهت حرکت قرار گیرد.

بیدخوری اضافه نمود: به شرایط موجود دوره پس از نرمال گفته می گردد به این معنا که دیگر مردم امروز، مردم هفت ماه پیش نیستند و حتی در صورت درمان قطعی بیماری کووید 19 و نابودی ویروس کرونا از نظر متخصصان، ذهن کنونی بشر با گذشته متفاوت شده بنابراین بعضی رفتارهای پیشین، دیگر تداوم نخواهند یافت.

وی ادامه داد: بنابراین در حوزه گردشگری و زندگی نیز باید این تغییر را زودتر در جریان قرار داد و با دیدگاههای جدید نسبت به انجام سفر اقدام کرد و به سمت انجام سفر مسئولانه حرکت نمود به این معنا که سفر انجام گردد و علاوه بر رعایت پروتکلهای بهداشتی در واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری، مسافران نیز با دید مسئولانه و رعایت پروتکلهای بهداشتی سفر نمایند.

510 میلیارد ریال تسهیلات جبرانی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی هم گفت: تا به امروز 510 میلیارد ریال تسهیلات به کسب و کارهای خسارت دیده از شیوع کرونا در حوزه گردشگری و صنایع دستی این استان پرداخت شده است.

ابوالفضل مکرمی فر اضافه نمود: تا به امروز 800 واحد گردشگری در خراسان رضوی برای حفظ اشتغال حدود هفت هزار نفر و دریافت 980 میلیارد ریال تسهیلات تشکیل پرونده داده اند.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی نیز 730 تقاضا برای حفظ اشتغال 6 هزار و 62 نفر و دریافت 900 میلیارد ریال تسهیلات در این استان ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در اسفند پارسال میزان اقامت در استان به صفر رسید و تمامی پروازهای خارجی هم به همین میزان صفر شد و هم اکنون تنها 19 پرواز خارجی و 43 پرواز داخلی ورودی به خراسان رضوی انجام می گردد که این میزان 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دارد.

مکرمی فر اظهار امیدواری کرد که این تدابیر موجب نجات صنعت گردشگری، تاسیسات و حوزه های وابسته به آن و البته نیروهای متخصص این عرصه گردد.

تهدید 600 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری

با شیوع بیماری کووید19 و خواب بی سابقه صنعت گردشگری دیگر همچون گذشته اجرای پروژه های گردشگری و سرمایه گذاری در این بخش که بیشتر توسط بخش خصوصی انجام می گردد سودآور به نظر نمی رسد و با رنگ و بوی تازه دریافت صنعت گردشگری و شروع دوره جدید از حیات این صنعت، نه تنها از تاسیسات گردشگری و نیروهای متخصص حفاظت می گردد بلکه از سرمایه گذاری های اجرا شده و پروژه های در حال انجام نیز حمایت می گردد.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی حجم سرمایه گذاری اجرا شده در طرحهای در دست اجرای گردشگری این استان را 600 هزار میلیارد ریال اعلام و اعلام کرد: هم اینک 243 طرح در حوزه گردشگری خراسان رضوی با میانگین پیشرفت فیزیکی 47 درصد در حال انجامست.

احمد دیناری اضافه نمود: حجم سرمایه گذاری این تعداد طرح 310 هزار میلیارد ریال است که با احتساب ارزش زمین این رقم 600 هزار میلیارد ریال می گردد.

وی ادامه داد: میزان اشتغالزایی این طرحها در استان بیش از 11 هزار نفر است که رقم بسیار قابل توجهی است.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی همه این حجم سرمایه گذاری را متعلق به بخش خصوصی ذکر و اعلام کرد: علاوه بر این، 82 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی نیز در حوزه گردشگری خراسان رضوی با اشتغالزایی هزار و 890 نفر از سال 1392 تا به امروز اجرا شده است.

دیناری اضافه نمود: این میزان سرمایه گذاری خارجی در پروژه های حوزه گردشگری شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، مرکز تفریحات، سرگرمی و گردشگری، مجتمع گردشگری و دفترخدمات مسافرتی اجرا شده است.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ظرف هفت سال اخیر در راستای توسعه صنعت گردشگری استان تا به امروز 379 طرح را با اعتبار سه هزار و 350 میلیارد ریال اجرا نموده است.

منبع: همگردی
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 879

به "سفر مسئولانه پیشنهادی برای نجات صنعت گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر مسئولانه پیشنهادی برای نجات صنعت گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید