راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در کشور اطلاع داد.

راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی انگلیس چقدر طول میکشه هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

محمد صادق خیاطیان یزدی، امروز 3 بهمن ماه در گردهمایی سالانه پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که در محل این سازمان برگزار گردید، اظهار کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، در کل کشور یکی از پیشتازان بوده است. صندوق نوآوری و شکوفایی به واسطه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان که در سال 1389، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تشکیل شد و از سال 92 کار خود را شروع کرد. وظیفه این صندوق تأمین اقتصادی شرکت های دانش بنیان به طور مستقیم است.

وی اضافه نمود: طبیعی است که ورودی ما با توجه به ظرفیت هایی که قانون پیش بینی نموده است، شرکت های دانش بنیان هستند و در حال حاضر در کشور حدود 4600 شرکت دانش بنیان وجود دارد که توانسته اند توسط کارگروهی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری احراز صلاحیت شوند؛ شرکت ها بعد از احراز صلاحیت می توانند از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده نمایند.

عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: دوره پنج ساله ای از سال 92 تا 97 را گذرانده ایم و صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات خوبی را ارائه دادند. از سال 97 هیأت عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی، با حکم ریاست جمهوری منصوب شدند و سعی کردیم با خدماتی که دوستان در دوره گذشته داشتند، مبتنی بر ظرفیت های قانونی و استفاده از ظرفیت های پیش بینی شده، توسعه بسیار خوبی را در قالب این صندوق ارائه دهیم.

خیاطان اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی به صورت متمرکز فعالیت خود را انجام می دهد و طبیعتا آسیب هایی را برای این مجموعه به بارآورده و نتوانسته بود خدمات مناسبی را به شرکت ها ارائه دهد. سیاست و رویکرد ما در دوره جدید تمرکززدایی است.

وی اضافه نمود: رویکرد دوم نگاه فعالانه به حوزه فناوری است. ما باید مسئله یابی کنیم و به سراغ مسائل و دغدغه های کشور برویم و توانمندی های خود را ارائه کنیم. به همین جهت در این جهت حرکت کردیم تا اعلام کنیم که ظرفیت های صندوق به عنوان تامین نماینده اقتصادی چگونه می تواند در اختیار کشور قرار بگیرد.

عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه نمود: اساسا سه دسته خدمات توسط صندوق ارائه می گردد که شامل تسهیلات، سرمایه گذاری و توانمندسازی است. تسهیلات ما شامل وام نمونه ساز قرض الحسنه، وام فراوری صنعتی، وام برای ایجاد دفاتر کاری و سرمایه در حال گردش است. هدف اصلی در توانمندسازی، رساندن شرکت ها به بازار و توسعه بازار، آموزش، مشاوره، عارضه یابی و شرکت در نمایشگاه های تخصصی و ثبت مالکیت فکری است. همچنین اخذ استاندارد و تاییدیه ها احتیاجمند هزینه های بعضا سنگین است که در این راستا ما از طریق صندوق از شرکت ها حمایت می کنیم.

خیاطان توضیح داد: می دانیم که شرکت های دانش بنیان در چرخه عمر خود احتیاجمند تامین اقتصادی هستند و از ایده تا تبدیل به شرکت بزرگ مراحل مختلفی را طی می نمایند و در این مراحل تامین اقتصادی های مختلفی را باید داشته باشند. موضوع اول گرنت است. ما گرنت فناوری و تحقیق و توسعه را در صندوق راه اندازی نموده ایم؛ به این معنی که اگر شرکت دانش بنیانی احتیاج به تحقیق و توسعه داشته باشد، ما در کنار او قرار می گیریم. ما در قالب گرنت به شرکت دانش بنیان خدمت می دهیم. این موضوع گسترده ای است و تا یک الی دو هفته آینده این موضوع را عملیاتی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: موضوع دوم سرمایه گذاری است. دریافت وام احتیاجمند شرایط خاصی است و افراد باید قابلیت بازپرداخت داشته باشند و بیزنس پلن آن ها توجیه پذیر باشد اما سرمایه گذاری نوعی مشارکت است و تشکیل صندوق هایی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی برای این است که ریسک صاحبان فناوری را تامین کنیم.

عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح نمود: مدل به این شکل است ما نهادی به عنوان همکار خود انتخاب می کنیم. افراد صاحب فناوری به صندوق پژوهش و فناوری استان و یا به زودی به صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی مراجعه می نمایند و پس از تایید، صندوق قبول می نماید که بین 5 تا 20 درصد سرمایه گذاری را انجام دهد و اگر طرح پذیرفته گردد به صندوق اعلام و ما 80 درصد نهایی را سرمایه گذاری می کنیم و به این شکل در سود و ضرر طرح شریک خواهیم بود.

خیاطان گفت: خواهشمندم جهاددانشگاهی استان و یا مجموعه های اقتصادی استان برنامه هایی برای این موضوع داشته باشند تا افراد صاحب ایده از این خدمات استفاده نمایند. نکته آخر این است که ما در بسیاری از جهات احتیاجمند نهادسازی هستیم، گرچه من با بعضی از توسعه ها موافق نیستم اما به نظرم در حوزه فناوری نهادسازی از جنس مشارکت بخش خصوصی یا بخش عموم می تواند تاثیرگذار باشد و یکی از این نهادها مراکز نوآوری هستند.

وی اضافه نمود: اگر جهاد دانشگاهی استان در این زمینه اهتمام بورزد و شتاب دهنده ها مستقر شوند، می تواند موثر باشد و شتاب دهنده ها به تیم های دارای ایده قابلیت تجاری سازی و رساندن به بازار ارائه دهند.

عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: امروز دو خبر را اعلام کردم که خبر اول ایجاد صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در کشور است که جهاد دانشگاهی استان نیز می تواند در این زمینه فعال باشد و خبر دوم سرمایه گذاری در ایجاد مراکز نوآوری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 423

به "راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید