ده سال از انقلاب مصر می گذرد

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، خبرگزاری خبرنگاران- ده سال پیش 15 هزار نفر با تجمع در میدان مرکزی قاهره عدالت اجتماعی و آزادی بیشتر را خواهان شدند.

ده سال از انقلاب مصر می گذرد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، 25 ژانویه سال 2011، هیچ کس تردیدی نداشت که این اعتراضات به یک انقلاب واقعی منجر می گردد و حکومت حسنی مبارک رئیس جمهور وقت مصر را سرنگون خواهد نمود.

میدان تحریر قاهره از سوی ده ها هزار نفر از معترضان و زیر نگاه ارتش اشغال شد. همه این معترضان تغییر فوری در شرایط کشور را خواهان بودند. تمرکز معترضان بر حسنی مبارک بود که از سال 1981 قدرت را در اختیار داشت. مبارک تحت فشار مردم کناره گیری کرد و 11 فوریه قاهره را به همراه خانواده اش ترک کرد.

مردی می گوید من امیدورام روزی انقلاب ژانویه بتواند آنچه را که می خواستیم به ما بدهد. نان، آزادی و عدالت اجتماعی.

در آن موقع انتخابات مجلسی برگزار گردید و در میان تعجب همگان اسلام گرایان دو سوم کرسی های مجلس را به دست آوردند. این یک نطقه عطف تاریخی بود. محمد مرسی نامزد اخوان المسلمین به نخستین رئیس جمهور غیر نظامی مصر تبدیل شد که تنها چند هفته پس از محاکمه حسنی مبارک به طور دموکراتیک انتخاب شد.

این تجربه کوتاه دموکراتیک، در ژوئیه سال 2013 با سرنگونی و دستگیری محمد مرسی خاتمه یافت. پس از آن از مه سال 2014 یک حکومت استبدادی به ریاست عبدالفتاح السیسی وزیر سابق دفاع روی کار آمد که با 97 درصد آرا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

خیلی زود قانون اساسی جدیدی که قدرت ارتش را تقویت می کرد تصویب شد. السیسی که به شدت قدرت گرفت سرکوب صدا های مخالف را شروع کرد. هزاران تن از حامیان مرسی دستگیر شدند. بسیاری از فعالان و خبرنگاران نیز سرنوشت مشابهی داشتند. بنابر اعلام سازمان های غیر دولتی دستگیری های خودسرانه افزایش یافت.

ده سال پس از انقلاب مصر، اگرچه مطالبات دموکراتیک به صندلی دوم رسیده است، اوضاع مالی تاحدودی بهبود یافته است. بنابر اعلام صندوق بین المللی پول مصر با رشد مالی 3.6 درصد دومین رشد مالی بالای دنیا را در سال 2020 ثبت کرد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 17 اسفند 1399 بروزرسانی: 17 اسفند 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1114

به "ده سال از انقلاب مصر می گذرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ده سال از انقلاب مصر می گذرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید