دعوای آمریکا و چین بالا گرفت، تعطیلی کنسولگری چین در آمریکا

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، طی روزهای گذشته نهادهای مختلف آمریکایی مجموعه اقداماتی را علیه دولت چین به مورد اجرا گذاشته اند که حاکی از قصد واشنگتن برای بالا بردن سطح تنش با چین است.

دعوای آمریکا و چین بالا گرفت، تعطیلی کنسولگری چین در آمریکا

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

در حالی که دونالد ترامپ پس از قریب به 2 ماه تعطیلی، در نشست خبری روزانه دیروز خود درباره کرونا بار دیگر از واژه ویروس چینی به جای کووید 19 استفاده کرد، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا هم کنسولگری چین در شهر هیوستون ایالت تگزاس را تعطیل کرد.

به گزارش خبرنگاران، تنش در روابط دوجانبه چین و ایالات متحده آمریکا همچنان با اقدامات طرف آمریکایی تشدید می گردد و در تازه ترین اقدام، دولت واشنگتن از سفارت چین در پکن خواسته تا سریعا کنسولگری این کشور در شهر هیوستون ایالت تگزاس را تعطیل کند.

آمریکا به چین 3 روز فرصت داده تا کنسولگری خود در شهر هیوستون را تعطیل کند. تنش دیپلماتیک کنونی برای بستن کنسولگری چین در آمریکا در تاریخ روابط دیپلماتیک چین و آمریکا در بیش از 40 سال گذشته، بی سابقه است.

ساختمان کنسولگری چین در هیوستون تگزاس/ عکس: آسوشیتدپرس

از سوی دیگر وزارت دادگستری آمریکا دیروز (سه شنبه) برای دو دانشجوی چینی به اتهام کوشش برای هک شرکت های دارویی غربی با هدف سرقت اطلاعاتی درباره واکسن ویروس کرونا، کیفرخواست صادر نموده است.

بر اساس این کیفرخواست لی شیائوو و دونگ جیاشیدو 2 دانشجوی مهندسی سابق چینی با کوشش برای رخنه به سیستم های کامپیوتری شرکت های داروسازی در کنار هدف قرار دادن نهادها و فعالان حقوق بشر مخالف دولت چین متهم شده اند.

پلیس فدرال آمریکا دیروز (سه شنبه) ضمن اعلام این کیفرخواست وزارت دادگستری، دولت پکن را به رفتار همانند یک سندیکای تبه کاری سازمان یافته متهم نموده است.

همزمان مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز دیروز در اظهاراتی در نشست مجازی اندیشکده بین المللی مطالعات راهبردی انگلیس گفت: آمریکا ارسال ناو های جنگی به منطقه برای مقابله با سیاست های توسعه طلبانه چین و فروش سلاح به تایوان را ادامه می دهد.

اسپر تاکید نمود کشورش با هدف آمادگی برای درگیری احتمالی با چین، در حال تجهیز و مستقر کردن نیرو های خود در سراسر آسیاست. او در عین حال تاکید نمود با همتای چینی خود صحبت نموده و آماده است تا خاتمه امسال میلادی برای تبادل نظر با مقامات چینی راهی پکن گردد.

پیشتر روزنامه نیویورک تایمز آمریکا هم در گزارشی اختصاصی از وجود طرحی در دولت ترامپ خبر داده که بر اساس آن با امضای فرمان اجرایی ترامپ، سفر 92 میلیون عضو حزب کمونیست چین به خاک ایالات متحده آمریکا ممنوع گردد. این طرح همانند طرح ممنوع کردن سفر اتباع 7 کشور مسلمان به خاک آمریکاست.

دولت چین در واکنش به اقدام دولت واشنگتن در تعطیلی کنسولگری این کشور در تگزاس، تهدید به مقابله به مثل نموده است.

ونگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این زمینه گفت: بستن یک جانبه کنسولگری چین در هیوستون در بازه زمانی کوتاه، یکی از نشانه های آشکار گسترش تنش توسط واشنگتن علیه پکن است.

او هشدار داد: در صورتی که آمریکا از تصمیم خود منصرف نگردد، پکن به اقدامات متقابل متوسل خواهد شد.

روابط دوجانبه آمریکا و چین از سال 2018 و همزمان با اعمال جنگ تجاری و تعرفه ای ترامپ علیه کالاهای چینی، متشنج شده است.

پس از شروع همه گیری ویروس کرونا روابط واشنگتن - پکن متشنج تر هم شده است. مقامات آمریکا دولت چین را به پنهانکاری و عدم ارایه اطلاعات درست و به موقع درباره ویروس کرونا متهم می نمایند؛ اتهامی که مقامات چینی آن را رد می نمایند.

ترامپ و پمپئو عامدانه از واژه ویروس چینی و یا ویروس ووهان برای نام بردن ویروس جدید کرونا (کووید19) استفاده می نمایند؛ و این اقدام آنها بارها با انتقاد طرف چینی روبرو شده است.

وزیر دفاع آمریکا: برای درگیری احتمالی با چین آماده می شویم

ترامپ: روابط با چین به شدت آسیب دیده/ به فاز دوم توافق تجاری میان آمریکا و چین فکر نمی کنم

احتمال ممنوع کردن سفر 92 میلیون عضو حزب کمونیست چین به آمریکا

منبع: عصر ایران
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 769

به "دعوای آمریکا و چین بالا گرفت، تعطیلی کنسولگری چین در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوای آمریکا و چین بالا گرفت، تعطیلی کنسولگری چین در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید