جلبک عصر یخبندان در اقیانوس اطلس

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، گروهی دیگرهم کتانجک های موجود در اسکاتلند و ایرلند را نشان داد که با جمعیت قطب شمال ارتباط بیشتری دارد تا به دسته ای که در بریتانی وجود دارد.

جلبک عصر یخبندان در اقیانوس اطلس

بسیار مهم است که بدانیم چه عواملی بر توزیع و بقای آن در طول زمان تأثیر دارد و این که چقدر در برابر تغییر حساس است

طبق یک مطالعه جدید گونه ای جلبک در سواحل بریتانیا کشف شده است که بازمانده آخرین عصر یخبندان یعنی 16 هزار سال قبل است. دانشمندان پس از آنالیز ترکیبات ژنتیکی کتانجک (نوعی جلبک) از 14منطقه در اقیانوس اطلس شمالی به این کشف رسیدند.

دکتر اندرو وانت متخصص محیط زیست دریایی در مرکز بین المللی فناوری جزیره در دانشگاه هریت وات از اوکنی، مجموعه ای از نمونه ها را در فاصله چند دقیقه ای خانه خودش در خلیج کرکوال جمع آوری نموده است.

او این یافته ها را چنین توضیح می دهد: جمعیتی از پناهندگان که توانستند با وجود تغییرات شدید با جمع شدن کنار یکدیگر زنده بمانند.

دکتر وانت گفت: در حالی که در سرانجام عصر یخبندان جدید صفحات یخی از خط ساحلی شمال اروپا عقب نشینی می کردند، توزیع کتانجک ادامه یافت ودر عرض جغرافیایی بالاتر در اقیانوس اطلس به هم پیوستند.

این جلبک نقش مهمی را در اقیانوس اطلس ایفا می نماید بنابراین بسیار مهم است که بدانیم چه عواملی بر توزیع و بقای آن در طول زمان تأثیر دارد و این که چقدر در برابر تغییر حساس است.

این آنالیز که توسط متخصصان دانشگاه هریوت-وات و دانشگاه آلگریو در پورتلند و مرکز زیست شناسی د روسکوف فرانسه اجرا شده، سه دسته ژنتیکی مجزا را نشان داد. یکی ازآن ها در کرانه ساحل شرقی کانادا و آمریکا و دیگری در اروپای شمالی و مرکزی و در جمعیتی کوچک در اطراف بریتانی کشف شد.

گروهی دیگرهم کتانجک های موجود در اسکاتلند و ایرلند را نشان داد که با جمعیت قطب شمال ارتباط بیشتری دارد تا به دسته ای که در بریتانی وجود دارد.

اگرچه دکتر وانت گفت: پیش بینی شده که مجموعه ژنی منحصر به فرد بریتانی در نتیجه بحران اقلیمی نابود گردد. او گفت: شواهد بیشتر حاکی از آن است که به دلیل تغییرات سریع در دمای دریا انتظار می رود که تنوع گونه های دریایی از بین برود.

دکتر جواو نیوا از مرکز علوم دریایی آلگریو گفت: این مطالعه امید می دهد که این موجودات دریایی بتوانند با مهاجرت به سمت قطب ها خودشان را با تغییرات آب و هوایی سازگار نمایند.

این مهاجرت ها سازوکاری را به وجود می آورد که به واسطه آن زندگی دریایی از تأثیرات ناشی از تغییرات جهانی آب و هوا در امان مانده و این موجودات فشار های قابل پیش بینی در محدوده های گرم تر را (آن چنان که بحران اقلیمی مدرن نمایان می نماید) جبران می نمایند.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 783

به "جلبک عصر یخبندان در اقیانوس اطلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلبک عصر یخبندان در اقیانوس اطلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید