توسعه مازندران نیازمند عزم جدی درحفاظت از میراث طبیعی

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، جنگل های هیرکانی که جنوب استان مازندران را دربر گرفته و حد فاصله بین شهرهای کویری و نیمه کویری ایران با منطقه جلگه ای و سبز شمال ایران هستند قدمتی به درازای 40 میلیون سال درروی کره زمین دارد. بدون توجه به این میراث گران بهای طبیعی پرداختن به هر موضوعی توسعه ای، کاری عبث خواهد بود.

توسعه مازندران نیازمند عزم جدی درحفاظت از میراث طبیعی

میراث گران بهای چندمیلیون ساله محیط طبیعی در استان مازندران به نیاکانمان این اجازه را داده است که جوامع نخستین بشری در حاشیه حاصلخیز شمال ایران و ازجمله استان مازندران شکل دهند. توسعه روستاهای اولیه و سلسله مرتبه های اجتماعی باعث به وجود آمدن نخستین شهرها در مازندران در تاریخ قریب به 4هزار سال پیش شده است.

پرداختن به هر موضوع مالی بدون توجه به ریشه های فرهنگی نهفته در محیط زیست سالم و پایدار استان مازندران، کاری بی فایده، هزینه بر و فاقد کارایی لازم خواهد بود. بر این اساس برنامه ریزی های آینده ما در فراوری ثروت و به دست دریافت بازار اقتصاد گردشگری در استان مازندران، باید با تکیه بر محیط زیست پایدار و فرهنگ اجتماعی و انسانی پویا باشد که ما بتوانیم با استفاده از این ظرفیت ها و مکانیم های توسعه و استفاده از ابزارهای دانش و متدهای جدید علمی، مازندران متفاوت را در سال 1400 ببینیم.

بی شک پدیده ویروس کرونا به ما این درس عظیم را آموخته است که دنیا، در راستا خطی توسعه به پیش نمی رود، بلکه دارای شرایط خاص در زمان های متفاوت است و در میان شرایط بحرانی و اجتماعی، طبیعت، راستا خودش را خواهد رفت و به بازفراوری حیات گیاهی و جانوری دست خواهد زد و ما انسان ها تنها زمانی می توانیم در دل این طبیعت زیبا زندگی کنیم یا به بازفراوری تمدنی و فرهنگی که پیش احتیاج هر توسعه مالی است، اقدام نماییم که بتوانیم، روش همزیستی مسالمت آمیز با طبیعت را یاد بگیریم و این موضوع، اساس آینده برنامه ریزی توسعه گردشگری در مازندران برای فراوری ثروت مالی و فرهنگی خواهد بود.

توجه به بنگاه های کوچک مالی در جغرافیای غنی مازندران در کنار سرمایه گذاری های کلان، اولویت فرهنگی و مالی در نظام برنامه ریزی توسعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست های تصمیم گیری پس از برطرف پدیده شوم کرونا در امسال خواهد بود.

* مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 612

به "توسعه مازندران نیازمند عزم جدی درحفاظت از میراث طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه مازندران نیازمند عزم جدی درحفاظت از میراث طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید