تصویب مقررات برای حل مشکل تبلیغات نامتناسب در اپلیکیشن ها
به گزارش وبلاگ داستان نویسی، مرکز ملی فضای مجازی برای حل مشکل تبلیغات نامناسب در اپلیکیشن ها برای بچه ها و نوجوانان، پالایش تبلیغات گوگل ادموب و تصویب مقررات در زمینه مسئولیت حقوقی تبلیغات با رده سنی را در نظر گرفت.
جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
امیر خوراکیان با اشاره به مشکل دنیای تبلیغات نامناسب در برنامه های کاربردی موبایل که تهدیدی برای مخاطبان کودک و نوجوان کشورمان محسوب می گردد، گفت: مرکز ملی فضای مجازی برای حل این مشکل در کشور، راهکارهایی مانند پالایش تبلیغات گوگل ادموب، اضافه شدن شرط تناسب سنی تبلیغات و برنامه، همچنین تصویب مقررات در زمینه مسئولیت حقوقی تبلیغات نامتناسب با رده سنی را در نظر گرفته است.
نقش ایران در بازار محتوای حلال منطقه
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به پیشرو بودن ایران در حوزه فراوری و فعالیت برنامه های کاربردی تلفن همراه (اپلیکیشن) در منطقه، از ظرفیت مناسب فروشگاه های ایرانی ارائه دهنده این برنامه ها برای ورود به بازار محتوای حلال کشورهای منطقه اطلاع داد.
وی با تأکید بر موفقیت ایران در حوزه طراحی و فراوری انواع برنامه های کاربردی تلفن همراه در منطقه از آن به عنوان یکی از ویژگی های مثبت و روبه جلو فعالیت ایران در فضای مجازی یاد کرد و گفت: از آنجا که رشد و توسعه این برنامه ها در داخل کشور انجام شده، تناسب بیشتری با فرهنگ و هویت اسلامی - ایرانی دارد.
خوراکیان اضافه نمود: در دنیا تقریباً 130 میلیون فارسی زبان وجود دارند که خود می تواند بازار بزرگی برای فروشگاه های ایرانی باشد. با توجه به روابط خوب ایران با کشورهای همسایه مسلمان و نزدیکی فرهنگی با کشورهایی مانند افغانستان، قطر، عمان، لبنان، عراق و سوریه، ظرفیت بزرگی در برابر فروشگاه های ایرانی اپلیکیشن ها برای توسعه بازار محتوای حلال قرار گرفته است.
لزوم تبیین مقررات ضدانحصار برای اپ استورها
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر اهمیت برنامه های کاربردی تلفن همراه برای ارائه محتوا و خدمات گفت: اپلیکیشن های موبایل با تنوع زیاد و کارکردهای مختلف، جایگزین محتواها و خدماتی هستند که پیش تر به شیوه ها و در قالب های دیگری نظیر وب ارائه می شدند؛ ازاین رو با توجه به رشد روزافزون این برنامه ها و گسترش آن ها در ابعاد مختلف زندگی مردم، باید مقررات ضد انحصار برای اپ دستورها تبیین گردد. همچنین در مورد مشکلاتی از قبیل تعدد ناظران، نارسایی و ضعف مقررات، ضوابط و چگونگی دسترسی به اطلاعات کاربران شفاف سازی صورت پذیرد.
خوراکیان با اشاره به رشد 30 درصدی همکاری اپ استورها با توسعه دهندگان ایرانی، توضیح داد: بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی بعضی فروشگاه برنامه های کاربردی ایرانی در مجموع این فروشگاه ها طی سال های 98 و 99 افزون بر 60 میلیون نصب داشته اند.
وی توضیح داد: آمارها نشان از افزایش قابل توجه ظرفیت اشتغال زایی فراوری این برنامه ها دارد. سهم توسعه دهندگان از فروش اپلیکیشن در بعضی اپ های ایرانی با سیر صعودی چشمگیری از سال 94 تا سال 98 به 9 برابر رسیده است. البته درآمد توسعه دهندگان از تبلیغات، فروش اطلاعات کاربران و پرداخت های مربوط به کالاهای غیردیجیتال (برای مثال پرداخت هزینه سفر با تاکسی های اینترنتی) در این آمار محاسبه نشده است.
بیشترین تعداد دانلود اپلیکیشن ها در سال 98
خوراکیان با بیان این که تعداد برنامه های موجود در این اپ استورها نیز با رشد چشمگیری همراه بوده است، گفت: دسته های ابزارها، پیغام رسان ها، کاربردی، شبکه های اجتماعی و آموزش به ترتیب بیشترین تعداد دانلود و به روزرسانی را در این سال داشتند.
وی درباره شرایط برنامه های موجود در فروشگاه های دنیای نیز بیان کرد: برنامه های موجود در فروشگاه گوگل از سال 2009 تا سال 2019، 175 برابر شده است. این در حالی است که درآمد حاصل از دانلود پولی و تبلیغات به 935 میلیارد دلار در سال و دانلود درون برنامه ای این برنامه ها به 365 میلیارد دلار در سال 2018 رسیده است و پیش بینی می گردد به 935 میلیارد دلار در سال 2023 برسد.
رشد 69 درصدی دانلود اپلیکیشن در دوران کرونا در ایران
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی اضافه نمود: دانلود کلی برنامه ها در فروشگاه های داخلی در زمان شیوع کرونااز اول اسفند 98 تا 15 فروردین 99، 69 درصد رشد داشته که نسبت به رشد در سال 98 دو برابر شده است. بر همین اساس نصب برنامه های مرتبط با درمان رشد 100 درصدی و برنامه های دورکاری 13 درصد رشد داشته است. همچنین در اسفندماه سال 98، برگزاری رویدادهای آنلاین، فروشگاه های اینترنتی و رسانه و ویدئو، بیشترین میزان رشد را در میان سایر کسب وکارها داشته اند.
وی گفت: از نظر موضوعی، بیشترین زمان کاربران در اپ های مربوط به رسانه های اجتماعی صرف شده و سرگرمی و بازی ها در رتبه های بعد قرار می گیرند. البته برنامه های پیغام رسان و شبکه های اجتماعی در طول این سال ها بیشترین دانلود را در دنیا داشته اند.
خوراکیان با اشاره به این که نزدیک به 80 درصد از دانلود برنامه های مختلف در سکوهای فروشگاه های برخط و اینترنتی همچون فروشگاه گوگل و اپل، تنها به یک درصد از ناشران نرم افزاری تعلق دارد، اضافه نمود: این بدان معناست که تنها یک درصد از شرکت های ناشر برنامه های تلفن همراه، 93 درصد از درآمد بازار را به خود اختصاص داده اند که انحصار شکل گرفته به نفع ناشران قدرتمند، باعث می گردد توسعه دهندگانی که به صورت مستقل به انتشار برنامه خود اقدام می نمایند، سهم کمتری از درآمد در بازار دنیای به دست آورند.
انتقاد از انحصارطلبی بعضی اپلیکیشن های ایرانی
وی گفت: بعضی از برنامه های داخلی نیز با انتقاداتی در زمینه انحصارطلبی در عرضه برنامه های کاربردی تلفن همراه روبرو هستند که باید برای حمایت بیشتر از توسعه دهندگان و تنظیم بازار، سیاست گذاری در این زمینه ها صورت گیرد و مرکز ملی فضای مجازی به دنبال این مهم است.
خوراکیان با یادآوری اهمیت گزارش های موضوعی تاثیرات فضای مجازی بر هر یک از محورهای مهم حوزه فرهنگ برای بهره مندی از دیدگاه های نخبگان، مدیران، مسئولان و فعالان این حوزه، گفت: این گزارش ها و بهره مندی از دیدگاه های صاحب نظران این حوزه، دستاوردهای ارزشمندی در طراحی و تنظیم مدل نوین حکمرانی در هر یک از این عرصه ها متناسب با مبانی اسلامی و ایرانی خواهد بود.،مهر
منبع: ایران آنلاین