تاریخچه نوروز ، رسوم ایرانی در نوروز باستان ، نوروز 1401

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، نوروز بزرگ ترین عید ایرانیان بوده که هزاران سال است در شروع سال شمسی مردم ایران با شور و هیجان فراوان آن را جشن می گیرند.

تاریخچه نوروز ، رسوم ایرانی در نوروز باستان ، نوروز 1401

تا نوروز 1401 نیز زمان زیادی باقی نمانده است و بیشتر خانواده ها در حال آماده کردن خانه و فراهم کردن وسایل جشن نوروز 1401 هستند. هرچند این نوروز نیز مانند نوروز 1401 به علت شیوع ویروس کرونا کمی متفاوت تر از سال های قبل است و دیدوبازدیدها کمتر خواهد بود، اما بوی عید نوروز در همه خانه های ایرانی پیچیده است و هر خانواده ای حتی اگر نتواند در کنار فامیل باشد، این جشن را برپا خواهد کرد.

این جشن باستانی مانند بسیاری از اعیاد ملی در سراسر جهان، آداب و رسومی دارد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد.

آشنایی با آئین نوروز 1401 در ایران

البته آئین نوروز سال به سال تغییر نمی کند. منتها سال 1401 باید آئین های نوروزی به صورت تک خانواده ای انجام شوند تا ویروس کرونا بهتر کنترل شود و مردم این عید بزرگ را با سلامتی و شادی سپری کنند. هرساله از نیمه دوم اسفند که بوی بهار به مشام می رسد همه ایرانیان در سرتاسر جهان منتظر جشن نوروز هستند. در خود ایران نیز شهرها و روستاها حال خوش را از مردم هدیه گرفته و رنگ و رویی متفاوت دارند. گویی همه چیز جان گرفته و شادی در همه اجزای خانه و شهر به چشم می خورد. ازجمله رسم هایی که قبل از نوروز 1401 هم حتماً آن ها را خواهید دید و اگر ایرانی باشید آن ها را انجام می دهید، عبارت اند از:

کاشت گل بنفشه

نزدیک عید که می شود گلدان های بنفشه در جلوی گل فروشی ها صف می کشند و بسیاری از ایرانیان عادت دارند باغچه های خود یا منازلشان را با این گل های رنگارنگ و خوشبو تزئین کنند.

خانه تکانی

خانه تکانی از دیگر آئین های مهم نوروز است و ایرانیان عادت دارند سالی یک بار قبل از عید نوروز تمام خانه شامل فرش ها، کمدها، وسایل و هر آنچه فکرش را بکنید بشویند و تمیز کنند تا گردوغباری که در این یک سال بر خانه نشسته است از بین برود و بوی زندگی نو در تمام خانه پراکنده شوند. معمولاً بعد از خانه تکانی احساس شعف و شادی جای غصه خوردن در مورد اتفاقات ناگوار سال قبل را می گیرد و لحظات شادی را فراهم می کند. در قدیم رسم بوده است که این کار را به صورت گروهی انجام می دادند.

هفت سین

هفت سین یکی از زیباترین آئین های نوروز 1401 است که در هر خانه ای متفاوت و رنگ و لعاب خاصی دارد. در هفت سین ها بسته به موادی که در خانه موجود است مواردی شامل سکه، ساعت، سبزه، سماق، سمنو، سیر، سرکه، سیب و … را قرار می دهند. البته هرکدام از آن ها وجه تسمیه ای داشتند که داستان های متفاوتی برایشان در تاریخ نوشته شده است. مثلاً اعتقاد بر این است که علت گذاشتن سمنو افزایش برکت خانواده در سال نو است. زیرا سمنو کاملاً از آرد و گندم تازه درست می شود. در کنار این هفت سین ماهی های ریز و زیبا به عنوان نماد زندگی و زنده بودن قرار می گیرند.

آجیل و شیرینی

یکی از لذت بخش ترین قسمت های عید نوروز خوردن آجیل و شیرینی های مخصوص این عید به خصوص شیرینی آرد نخودچی است که از قدیم در ایام نوروز در بیشتر خانه ها پیدا می شده است. البته در قدیم تجمل گرایی وجود نداشته و بیشتر این موارد به صورت خانگی درست می شدند. مثلاً کسانی که باغ انگور و گردو داشته اند از کشمش و گردو به همراه گندم بوداده به عنوان آجیل و از شیرینی های سنتی ریز که بخشی از آن ها نیز در خانه ها به صورت گروهی تهیه می شد استفاده می کردند.

لباس نو

بهار و عید نوروز تجلی نو شدن همه چیز است. انگار باید همه آنچه در سال قبل اتفاق افتاده است را کنار گذاشت و زندگی نو را شروع کرد. به همین دلیل بسیاری از خانواده ها حتی خانواده های با سطح مالی میانه و پایین از قدیم لباس های سالیانه خود را قبل از عید تهیه کرده و برای اولین بار آن ها را سر سفره هفت سین در لحظه تحویل سال می پوشیدند.

دید و بازدید

یکی از مهم ترین رسوم عید نوروز دیدوبازدید از اقوام است که باعث دورهم جمع شدن خانواده ها و زنده شدن خاطرات می شود. معمولاً بچه ها عاشق این مهمانی ها هستند. زیرا هم زمان با مهمانی با دوستانشان حسابی بازی می کنند و عیدی هم می گیرند. عیدی رسم دیگری است که معمولاً بزرگ خانه ای که مهمان دعوت کرده است به کوچک ترها هدیه یا مبلغی پول را به عنوان عیدی و یادگاری می دهد. البته در نوروز 1401 باید دیدوبازدیدها کمتر شود تا زودتر ویروس کرونا را شکست دهیم.

جمع بندی

عید نوروز برای ایرانیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هرساله خانواده ها تلاش می کنند تا جایی که برایشان ممکن است همه آداب ورسوم آن را به جای آورند.

سفر در نوروز 1401

منبع: ژیوار
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1700

به "تاریخچه نوروز ، رسوم ایرانی در نوروز باستان ، نوروز 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه نوروز ، رسوم ایرانی در نوروز باستان ، نوروز 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید