30 اثر از آیین های عزاداری مردم بوشهر در فهرست آثار ملی قرار گرفته است

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی بوشهر گفت: بیش از 30 اثر از آیین های عزاداری استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

30 اثر از آیین های عزاداری مردم بوشهر در فهرست آثار ملی قرار گرفته است

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر، محمدحسین ارسطو زاده گفت: استان بوشهر تاکنون توانسته 70 اثر از میراث ناملموس خود را در فهرست آثار ملی به ثبت برساند که بیش از 30 اثر از این آثار مربوط به آیین های عزاداری بوشهر در ماه محرم و صفر است.

او اضافه نمود: از برجسته ترین مراسم های آیینی این دو ماه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است می توان به مراسم سنج و دمام، مختک علی اصغر، هیا مظلوم یا بر حیدری، شهید کردن علم، نون پوشی، پخت آش بوشهری در مراسم سوگواری اباعبدالله، پامنبری، گندم کوبی در شبانکاره، پخت هریسه در شهر شنبه، شب یازده محرم در روستای هلیله و تعزیه اشاره نمود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی بوشهر افزود: این استان در کنار جاذبه های تاریخی و گردشگری، فرهنگ پرمحتوای آیینی و مناسبتی در خود دارد. این قبیل مراسم های آیینی نشان از علاقه مندی بالای مردم این استان به سرور و سالار شهیدان بوده و خود به تنهایی می تواند هم معرف فرهنگ استان باشد و هم گردشگر جذب کند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 80

به "30 اثر از آیین های عزاداری مردم بوشهر در فهرست آثار ملی قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 اثر از آیین های عزاداری مردم بوشهر در فهرست آثار ملی قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید