10 رستوران درجه یک استانبول

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، اگر گذارتان به استانبول افتاد، یکی از کارهایی که حتما باید انجام بدهید صرف غذا در یک رستوران درجه یک واقع در حاشیه تنگه بسفر است. این رستوران ها بیشتر بر روی پشت بام از میهمان ها پذیرایی می نمایند و چشم انداز بی نظیر آن ها به علاوه غذاهای لذیذ با طعمی منحصربه فرد که به یاری ترکیبی از ادویه کهن شرقی و ادویه غربی حاصل شده است، بی اغراق یکی از خاطره انگیزترین لحظات سفر شمارا رقم خواهند زد.

10 رستوران درجه یک استانبول

از سفر با تور استانبول 99 لذت ببرید. شهر زیبای استانبول یادگاری از حکمرانان قدرتمند عثمانی که در دوران شکوهشان شهری عظیم پایه ریزی کرده بودند.

برای اجتناب از گمراهی و سردرگمی در شهر بزرگ و پرترافیک استانبول، داشتن یک سری اطلاعات کلی در خصوص مکان های مورد احتیاج و به خصوص رستوران های شناخته شده، مفید و شاید هم ضروری به نظر می رسد. در ادامه با معرفی معرفی ده رستوران لوکس در استانبول با ما همراه باشید.

1 . رستوران لاموئت (La Mouette)

رستوران لاموئت که در تراس هتل تام­تام سویتز (Tomtom Suites) واقع در خیابان بی اوغلو (Beyoğlu) واقع شده است، دارای چشم اندازی دل نشین به محلات قدیمی شهر استانبول است و مهم تر اینکه از خدمات دو سرآشپز جوان بااستعداد و نخبه که مهارت زیادی در انتخاب مواد اولیه محلی دارند، سود می برد. استفاده خلاقانه این دو نفر از مواد اولیه موجود در بازار محلی برای تهیه جگر آرناووت () که طعم و رایحه آن خوراک جگر چرب فرانسوی را به خاطر می آورد، یکی از بهترین غذاها در تمام استانبول را به وجود آورده است. یکی از دسرهای رستوران که نوعی پاناکوتا (panna cotta) تهیه شده با ماست است، به لطف ترفندهای این سرآشپزهای مبتکر از نوع اصلی آن بسیار لذیذتر و پرطرفدارتر است.

2. رستوران مایا (Lokanta Maya)

به نظر می رسد وقتی سال گذشته دیدِم شنول (Didem Şenol) این رستوران را افتتاح کرد، دقیقا می دانست که استانبول به یک رستوران غیررسمی و دنج با منویی مختصر شامل غذاهایی امروزی ترکیه ای و غذاهای مخصوص فصل های مختلف احتیاج دارد. رستوران مایا از زمان گگردده شدن، مورد استقبال پرشور مشتری های محلی و گردشگران خارجی نهاده شد و به سرعت دوستداران پر و پا قرصی پیدا کرد. در بین غذاهای این رستوران موجور () محبوبیت زیادی دارد، به حدی که خانم شنول دستور تهیه آن را روی آینه ای در سالن رستوران نوشته تا مشتریان دیگر در خصوص آن سؤال نکنند. از دیگر غذاهای لذیذ رستوران مایا خوراک کاراملی ماهی خاردار با پرتقال است.

3 . رستوران روملی حصار اسکله (Rumelihisari Iskele)

این رستوران روی تنگه بسفر، در یک اسکله قدیمی متعلق به دوران امپراتوری عثمانی و در نزدیکی یک دژ قرون وسطایی ساخته شده است. رستوران اسکله محیطی الهام بخش و خیال انگیز دارد و غذاهای آن نیز به همان نسبت خوشمزه هستند. این رستوران مانند یک کلبه ماهیگیری برآمده از دل تاریخ به نظر می رسد و اهالی سنت­گرای استانبول علاقه زیادی به آن دارند چراکه می دانند رسم و رسوم آشپزی سنتی ترکیه در آن کاملا رعایت می گردد. پیشخدمت ها بیشتر مشتری ها را به اسم می شناسند و به ذائقه آن ها آشنایی کامل دارند. غذای این رستوران در چندین مرحله سرو می گردد که با پیش غذا یا مزه سرد شروع شده و بعد با پیش غذای داغ و نهایتا غذای دریایی اصلی ادامه پیدا می نماید. این رویه یکی از رسوم بسیار لذت بخش استانبول است.

4 . رستوران فیش (Fish)

جزیره کوچک گالاتاسرای در خلیج کوروچشمه (Kuruçeşme) واقع در تنگه بسفر، در نگاه اول منطقه ای جدا مانده و مهجور به نظر می رسد ولی رستوران ها، کلوپ های شبانه و چند باشگاه بیلیارد مجهز، آن را به محلی رؤیایی و البته گران قیمت و انحصاری برای خوردن، نوشیدن و لذت بردن از زیبایی های تنگه بسفر تبدیل نموده است. رستوران فیش سال گذشته توسط مالکین موسسه تفریحی 360 تأسیس شد و با سالن غذاخوری لوکس و همین طور منویی نامتعارف شامل مزه های مختلف و غذاهای تهیه شده از ماهی تازه، محل مناسبی برای مسافران دائمی است تا اهمیت غذا خوردن در محیطی دل نشین به عنوان بخش مهمی از پرستیژ اجتماعی را به آن ها یادآوری کند.

5 . رستوران ایکس (X)

این رستوران بر فراز ساختمان دنیز پالاس (Deniz Palas) یا سی پالاس (Sea Palace) واقع شده است که محل استقرار موسسه فرهنگ و هنر استانبول (IKSV) نیز هست و به همین دلیل مشتریان آن می توانند از منظره چشم نواز شاخ طلایی (حدفاصل بخش های اروپایی و آسیایی استانبول) بهره مند شوند. این ساختمان قدیمی که در سال 2009 بعد از چندین دهه بی توجهی خاتمه بازسازی شد و همین طور رستوران ایکس مثال های بارزی از تجدید حیات استانبول و توانایی آن برای در هم آمیختن پیشینه تاریخی با مدرن گرایی و شرق با غرب هستند. منوی رستوران ایکس نیز منعکس کننده این دوگانگی است و در آن می توان انواع غذاهای مدیترانه ای را در کنار پیتزاهای طبخ شده در اجاق آجری مشاهده کرد.

6 . رستوران گریتیلی (Giritli)

گریتیلی یک رستوران مجلل و درعین حال آرامش بخش است که در گوشه ای دنج از منطقه سلطان احمت (Sultanahmet) واقع شده است و به لطف منویی با قیمت های ثابت شامل لیوان های بزرگ نوشیدنی محلی، همه شب پذیرای انبوهی از مشتریان محلی و گردشگران است. غذاهای این رستوران بیشتر تحت تأثیر آشپزی رایج در جزیره یونانی کرت قرار دارند و اثر زیادی از آشپزی ترکیه ای در آن ها دیده نمی گردد. محبوب ترین غذای این رستوران هشت پای سرخ شده در روغن زیتون است که به همراه سالاد پاستا، زیتون پرشده با پنیر فتا و گردو و چندین مدل پیش غذا و مخلفات متنوع دیگر سرو می گردد. در ماه های گرم سال، باغ رستوران گریتیلی محلی بسیار دل نشین برای صرف غذا به شمار می آید.

7 . رستوران لب دریا (Leb-i derya)

گرایش اهالی استانبول به صرف غذا در رستوران های روی پشت بام حدود یک دهه پیش با تأسیس رستوران لب دریا در خیابان بی اوغلو شروع شد. مالک این رستوران اولین کسی بود که به جذابیت ایده ارائه غذاهای باکیفیت همزمان با تماشای مناظر بدیع استانبول در هوای گرم این شهر پی برد. در حال حاضر رستوران لب دریا به بالای هتل ریچموند واقع در خیابان استقلال (İstiklâl Caddesi) منتقل شده و چشم اندازی مشابه محل قبلی دارد ولی منوی آن تغییرات زیادی نموده است. غذاهای محبوب آن عبارت اند از ماهی خاردار به همراه بیکن و برگ چغندر و همین طور کباب بره با طعم انار.

8 . رستوران میکلا (Mikla)

مالک این رستوران محمت گورز (Mehmet Gürs) که یک سرآشپز ترکیه ای - سوئدی است، برای نشان دادن کیفیت و دقت کار خود آشپزخانه رستوران را به شکل سن تئاتر ساخته است. رستوران میکلا در سال 2005 بر روی پشت بام هتل لوکس مرمرا پرا (Marmara Pera) تأسیس شده است و چشم انداز مبهوت کننده ای دارد. در منوی این رستوران درجه یک، انواع غذاهای ترکیه ای و سوئدی به چشم می خورد ازجمله گوشت پهلوی بره دودی شده با چوب درخت گیلاس و پیتاچیو (برش های گوشت بره سوخاری به همراه پنیر محلی شرقی). در میکلا انواع نوشیدنی های محلی ترکیه نیز سرو می گردد.

9 . رستوران موزه دشنگا (Müzedechanga)

اگر کلکسیون بی نظیر کتاب های خطی موزه سابانچی (Sabanci) انگیزه کافی برای رفتن به محله امرجان (Emirgan) واقع در حاشیه تنگه بسفر نباشد، رستوران موزه دشنگا در داخل این موزه قطعا باعث جذب گردشگران می گردد. این رستوران توسط سرآشپز پیتر گوردون تأسیس شده است و تراس آن بهترین مکان برای صرف مجموعه خلاقانه ای از غذاهای مدیترانه ای به همراه تماشای مناظر چشم نواز تنگه بسفر به شمار می آید. برخلاف بیشتر رستوران های این منطقه، کیفیت غذای موزه دشنگا همواره در بالاترین حد خود واقع شده است.

10 . رستوران مزه کنار درخت لیمو (Meze by Lemon Tree)

در داخل تنها سالن رستوران مزه، کارکنان همواره مانند راهب های جدی و عبوس در حال اجرا دستورات سرآشپز به نظر می رسند ولی بعد از چشیدن دست پخت آن ها می توان دریافت که در حقیقت آن ها همگی نخبه های آشپزی هستند و از کارشان واقعا لذت می برند. برای پیش غذا بهتر است به انتخاب سرآشپز اعتماد کنید که در این صورت لذت خوردن انواع سبزیجات فصلی سرخ شده سواحل شمالی دریای اژه مثل گزنه و قاصدک را تجربه خواهید کرد. در مراحل بعدی صرف یک ماهی سرخ شده کامل یا گوشت بره آبدار به شما نشان می دهد که اعجاز این رستوران بسیار بالاتر از مزه ساده است.

منبع: کجارو / theguardian.com
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 338

به "10 رستوران درجه یک استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 رستوران درجه یک استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید