یادگاری زیبا از دوره ساسانیان

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، چشمه بلقیس چرام نام باغی است که در 4 کیلومتری شهر چرام در راستا جاده چرام -گچساران قرار گرفته است. این چشمه یکی از جاذبه های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد و از جا های دیدنی دهدشت است.

یادگاری زیبا از دوره ساسانیان

باغ چشمه بلقیس چرام

بعضی بر این عقیده اند که دلیل نامگذاری این باغ به نام چشمه بلقیس این بود که بلقیس در اساطیر ایرانی به عنوان نماد زیبایی ذکر شده بود، بر این اساس، این نام برای باغ انتخاب شده و این مکان با نام باغ بلقیس نام گذاری شده است و بعد ها با عنوان چشمه بلقیس معروف شد. بعضی از اهالی چرام بر این عقیده اند که سابقه این باغ به زمان ساسانیان می رسد و علت نامیدن آن به باغ بلقیس این است که در عهد ساسانیان بانی باغ زنی با نام بلقیس بوده و باغ را با نام اختصاصی وی، باغ بلقیس نامیده اند.

این باغ تا قبل از سال 1323 یک بیشه زار با درختان بید و زبان گنجشک بود و در سال 1323 کار احداث باغ به شکل امروزی آن دنبال شد. برای احداث باغ، ابتدا درختان بید و علف ها و بوته های هرز ریشه کن شدند و سپس آب چشمه های موجود در باغ با لوله گذاری راهنمایی شد و جویبار ها ساخته شدند. بعد از آن باغ سنگ فرش شد و کلکسیونی از درختان زینتی به روش های مختلف تهیه و در باغ کاشته شد.

ساخت این باغ در سال 1336 به سرانجام رسید. باغ چشمه بلقیس در سال 1393 مجددا بازسازی و نوسازی شد. در نوسازی اخیر چهره باغ شکل امروزی به خود گرفت و از امکانات مصنوعی و دست ساز انسان برای توسعه باغ استفاده شد. در نوسازی جدید، آبشار های مصنوعی به کار گرفته شدند و پل های شیشه ای بسیار زیبا در باغ تعبیه شد. همچنین سکو های جدیدی برای اسکان بیشتر مسافران و گردشگران و برای حضور خانوادگی، به فضای باغ اضافه شد. در کنار باغ، آلاچیق هایی ساخته و اضافه شد تا از این طریق کسانی که ساعات بیشتری را در باغ به سر می برند از گرمای آفتاب در امان باشند و به عنوان سایه بان هایی برای استراحت، مورد استفاده قرار گیرند.

مساحت باغ چشمه بلقیس در حدود 55402متر مربع است. این باغ از شرق به جاده چرام-گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی و از غرب به باغ جهاد کشاورزی محدود می گردد. در بخش شمال غربی باغ برجی استوانه ای وجود دارد که ارتفاع آن 15 متر است و قطری 7متری دارد. در قسمت شرقی باغ صخره ای عظیم است که ارتفاعی 20 متری دارد و در محل آبشار باغ قرار گرفته است. این آبشار یک آبشار مصنوعی است که در سال های اخیر در باغ ایجاد شده است.

باغ چشمه بلقیس، از مکان های گردشگری استان کهکیلویه و بویر احمد است که در فصل بهار تصویری زیبا و رویایی از طبیعت را در مقابل چشم گردشگران به نمایش می گذارد. طبیعی است که چون این منطقه جزو مناطق گرمسیری و خشک محسوب می گردد تنها در فصل بهار و اوایل تابستان می تواند طراوت و سرسبزی خود را حفظ کند و در فصل های پاییز و زمستان تصاویری پاییزی و زمستانی دارد و تمام طبیعت با طراوت و سرسبزی آن رو به خشکی می رود؛ بنابراین گردشگرانی که قصد بازدید از این باغ زیبا را دارند باید در فصل بهار به این منطقه سفر نمایند. طبیعی است که زیباترین چهره این باغ زیبا در اردیبهشت و خرداد خودنمایی می نماید.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1194

به "یادگاری زیبا از دوره ساسانیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادگاری زیبا از دوره ساسانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید