گلخانه های دریایی سال جاری راه اندازی می شوند، کشاورزی با آب شور دریا

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، دکتر جهانگیر پُرهمت در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در سال گذشته شیوه نامه گلخانه های دریایی تدوین شد و اقدامات اجرایی آن در سواحل مکران و بوشهر انجام گرفت.

گلخانه های دریایی سال جاری راه اندازی می شوند، کشاورزی با آب شور دریا

استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری اضافه نمود: بنا داریم تا از ظرفیت های دانشی شرکت های دانش بنیان در راستای تأمین آب و صرفه جویی در انرژی برای گلخانه دریایی و همچنین ظرفیت های دریا استفاده کنیم.

به گفته پرهمت در این گلخانه ها در فراوری آب شیرین مورد احتیاج گلخانه و نیز انرژی برای خنک کردن آن از ظرفیت آب و محیط دریا استفاده می گردد.

وی با بیان اینکه ساخت دو گلخانه دریایی به صورت پایلوت آغاز شده گفت: امیدواریم در امسال این فناوری بومی شده را به اتمام برسانیم و پیش بینی شده که این دو گلخانه تا قبل از خاتمه سال به بهره برداری برسد.

به گفته وی، امیدواریم بتوانیم بر اساس ارزیابی های این دو گلخانه، راه اندازی گلخانه های بیشتر را برای اشتغالزایی مناطق محروم داشته باشیم.

قائم مقام دبیر ستاد با اشاره به روشی که در این گلخانه دریایی اجرایی می گردد، اضافه نمود: این تکنیک شامل پمپاژ آب دریا (یا انتقال ثقلی آب برای سطوح زیر سطح دریا) به محل خشکی است که پس از آن در معرض دو فرآیند قرار می گیرد.

وی گفت: فرآیند اول، استفاده از آب دریا برای ایجاد رطوبت و سرد کردن هوا است. فرایند دوم هم استفاده از حرارت خورشیدی برای تبخیر و فراوری آب شیرین در گلخانه دریایی مورد نظر است؛ در این فرآیند عملاً هوای مرطوب باقی مانده از گلخانه خارج شده که معمولاً برای بهبود شرایط رشد گیاهان در فضای باز استفاده می گردد.

پرهمت با اشاره به هدف تأمین آب در این پروژه گفت: در این گلخانه، آب دریا به درون لوله هایی در گلخانه پمپاژ می گردد و به وسیله این لوله ها بر روی سطوح تبخیر کننده که سطوحی عظیم و لانه زنبوری مانند هستند می ریزد. در اینجا هوا به درون لانه زنبوری و سپس به وسیله لانه زنبوری به درون گلخانه توسط فن هایی کشیده می گردد که توسط آب دریا سرد و مرطوب تر می گردد.

وی ادامه داد: هوای سرد و مرطوب شرایط مناسب را برای رشد محصولات گلخانه ای ایجاد می نماید؛ سپس هوای سرد در پشت گلخانه وارد تبخیر کننده دوم شده که دارای آب دریا بوده و لوله های سقفی آن توسط خورشید گرم شده اند. در اینجا هوا گرم و مرطوب شده و به نقطه اشباع می رسد. هنگامی که هوای گرم و مرطوب با آرایه ای از لوله های عمودی حاوی آب سرد دریا برخورد می نماید، بخار آب میعان شده و آب عاری از نمک فراوری می نماید.

استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری اضافه نمود: در نهایت این آب خالص فراوری شده به یک مخزن ذخیره راهنمایی و برای آبیاری محصولات در گلخانه استفاده می گردد.

وی با اشاره به مساحت گلخانه دریایی در بوشهر و مکران اضافه نمود: طرح الگویی هر کدام در مساحتی حدود 400 مترمربع احداث می شوند.

وی گفت: بکارگیری ظرفیت های سواحل خلیج فارس و دریای عمان در توسعه گلخانه های دریایی بستر فراوری محصولات کشاورزی و نیز اشتغال زایی زیادی را داراست از این رو بعد از رونمایی در راستای اشتغالزایی اهالی چنین مناطقی این گلخانه های دریایی احداث می شوند.

به گفته وی، صد درصد این گلخانه دریایی و بدون کوچکترین استفاده از دانش فنی خارجی طراحی شده و طی یک سال گذشته معاونت علمی با کنسرسیومی که با دانشگاههای خلیج فارس و شاهرود، موسسه تحقیقات کشاورزی و شرکتهای دانش بنیان انجام داد طراحی و ساخت این گلخانه ها را در پیش گرفت.

وی گفت:بهره برداری از این گلخانه امسال تا قبل از خاتمه سال انجام می گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 992

به "گلخانه های دریایی سال جاری راه اندازی می شوند، کشاورزی با آب شور دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلخانه های دریایی سال جاری راه اندازی می شوند، کشاورزی با آب شور دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید