پکن به موافقتنامه توسعه چابهار توسط هند حسادت نمی کند

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، با وجود رقابت سنتی چین و هند در منطقه جنوب آسیا روزنامه دولتی چین در واکنش به امضای موافقتنامه توسعه بندر چابهار بین ایران و هند نوشت: چین به هیچ وجه به این موافقتنامه حسادت نمی کند بلکه بهبود زیرساخت ها در آسیای میانه به نفع چین است.

پکن به موافقتنامه توسعه چابهار توسط هند حسادت نمی کند

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین بهار 99 از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، روزنامه دولتی گلوبال پست چین روز یکشنبه در یادداشتی نوشت، چین به هیچ وجه به موافقتنامه تاریخی بندر چابهار بین ایران و هند حسادت نمی نماید.

موافقتنامه چابهار، که اوایل این هفته در جریان سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به تهران به امضا رسید، به هند یاری می نماید که جلوی یکه تازی چین در منطقه را بگیرد. این موافقتنامه همچنین نقشی حیاتی در دسترسی کالاهای هندی به بازار آسیای میانه بدون عبور از پاکستان دارد.

گلوبال پست در مقاله خود نوشت: این روشن است که بهبود زیرساخت ها در آسیای میانه فرصت هایی نیز برای شرکت های چند ملیتی چینی که امیدوارند بازارهایی احتمالی در این منطقه بیابند به وجود خواهد آورد... دلیلی برای حسادت چین به این موافقتنامه مهم که بین ایران و هند امضا شده وجود ندارد.

این در حالی است که در طی هفته گذشته رسانه های هندی گزارش هایی درست عکس مطلب روزانه گلوبال پست منتشر نموده بودند. رسانه های هندی مدعی شده بودند که چین کوشش نموده در جهت انعقاد موافقتنامه چابهار مانع تراشی کند و پکن در این هدف خود تقریبا پیروز نیز بوده است.

گزارش های منتشر شده حاکی از این بود که یک کنسرسیوم چینی از منطقه آزاد تجاری چابهار بازدید نموده و نسبت به توسعه یک بندر و یک شهر صنعتی در این منطقه ابراز تمایل نموده بود. زمان این بازدید دقیقا در آستانه سفر ژی جی پینگ به ایران در ماه ژانویه بوده است.

رسانه های هندی همچنین نوشتند که مقاماتی از این کنسرسیوم چینی در ماه آوریل یعنی یک ماه قبل از سفر نخست وزیر هند به ایران به چابهار سفر نموده بودند.

تحلیلگران هندی ادعا نموده اند که اگر چین در ربودن پروژه بندر چابهار از هند پیروز می شد، می توانست دستاوردی بزرگ برای پکن در راستای محاصره هند باشد. تحلیلگران گفتند، چین قبلا گامی در این جهت برداشته و در حال ساخت بنادری عظیم در پاکستان و بنگلادش است.

220

منبع: تسنیم
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 421

به "پکن به موافقتنامه توسعه چابهار توسط هند حسادت نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پکن به موافقتنامه توسعه چابهار توسط هند حسادت نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید