وقتی چشم از حدقه بیرون می زند

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، یک متخصص چشم با اشاره به این که پرکاری تیروئید یکی از علل مهم بیرون زدگی چشم هاست، گفت: با این که علت اصلی بروز این مشکل، پرکاری تیروئید است، اما افرادی که کم کاری تیروئید دارند یا حتی کسانی که تیروئیدشان طبیعی است هم ممکن است با این مساله روبه رو شوند.

وقتی چشم از حدقه بیرون می زند

وقتی چشم از حدقه بیرون می زند

دکتر محمدطاهر رجبی در گفت وگو با جام جم اضافه نمود: بیرون زدگی چشم ها در درجه اول موجب بروز اختلال در بستن چشم می شود، به این معنی که چشم بیمار باز می ماند و در نتیجه دچار زخم قرنیه و عوارض ناشی از آن می شود.

این عضو هیات علمی بیست و یکمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت: فشاری که بر اثر بزرگی عضلات و بالا رفتن فشار پشت چشم بر عصب وارد می شود، می تواند باعث کاهش تدریجی دید و در نهایت از بین رفتن دید بیماران شود.

دکتر رجبی اضافه نمود: در نتیجه این بیماری موادی داخل عضلات یا چربی چشم رسوب می کند که باعث بزرگ شدن عضلات می شود. در نتیجه عصب بینایی که از میان عضلات عبور می کند، تحت فشار قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که برخی از بیماران فقط چربی چشم شان بیشتر می شود، نام کرد: در این افراد هم عصب بینایی تحت فشار قرار می گیرد و باعث کاهش دید می شود.

به گفته دکتر رجبی این بیماری می تواند مسائل زیادی برای بیماران ایجاد کند.

وی در این باره توضیح داد: این بیماری در مراحل اولیه موجب بروز التهاب چشم شده که به صورت قرمزی پلک ها و کل چشم نمایان می شود. از دیگر مسائلی که بر اثر این بیماری ایجاد می شود می توان به اختلال در تخلیه مایعاتی که وارد چشم می شود، اشاره کرد.

به گفته این عضو هیات علمی بیست و یکمین کنگره چشم پزشکی ایران، علاوه بر بروز مسائل ظاهری، درد، احساس وجود جسم خارجی و کاهش تدریجی دید از جمله مسائلی است که این عارضه می تواند برای فرد ایجاد کند.

درمانی برای بیرون زدگی چشم ها

دکتر رجبی با اشاره به این که درمان این بیماری 2 مرحله دارد، گفت: در مرحله اول که بیماری به صورت التهاب است، بیماران به صورت طبی درمان می شوند، اما نکته مهم برای این بیماران کاهش و درمان عوارض سطح چشم با استفاده از پمادها و قطره های چشمی است.

به گفته این فوق تخصص اکولوپلاستیک، باید اقداماتی صورت گیرد که چشم بیماران باز نمانده و اختلالی که در کمبود اشک دارند، جبران شود. همچنین بهتر است هنگام خواب، سر بیمار بالاتر باشد و از رژیم کم نمک هم استفاده کند.

به گفته وی سیگار عامل تشدید بیماری است و به همین دلیل باید مصرف سیگار قطع شود.

دکتر رجبی اضافه نمود: فشار چشم این بیماران هم معمولاً افزایش می یابد و ممکن است دچار آب سیاه شوند که در این شرایط هم لازم است درمان های طبی یا جراحی های خاص داشته باشند. اگر بیمار دچار زخم قرنیه شد هم باید درمان های مخصوص این بیماری را پیگیری کند.

وی درباره روش های جراحی این بیماری گفت: برای درمان این بیماری از جراحی هایی که به کمک آن فشار وارد بر چشم و عصب بینایی کاهش پیدا می کند، استفاده می شود.

پس از این که این فشار کنترل شد، اگر بیماردچار دوبینی یا اختلالی در حرکت یا عملکرد عضلات چشم هایش ایجاد شد، باید جراحی های مربوط به انحراف چشم، دوبینی یا اختلال حرکت انجام شود. در نهایت هم درمان مسائل پلک این بیماران که معمولاً به صورت عقب رفتن پلک و اختلال در بستن چشم است و می تواند باعث بروز زخم های قرنیه شود، آغاز می شود.

به گفته دکتر رجبی پس از این جراحی ها، می توان با انجام جراحی های زیبایی، ظاهر چشم ها را به حالت طبیعی برگرداند.

دکتر رجبی به تمام بیماران تیروئیدی توصیه کرد تحت نظر چشم پزشکی باشند که در این زمینه تخصص دارد و سلامت چشم ها را بررسی و کنترل کنند. حتی اگر بیمار خودش مسئله ای حس نکند، باز هم لازم است تحت نظر چشم پزشک باشد.

بیست و یکمین کنگره سالانه انجمن چشم پزشکی ایران از امروز تا 26 آبان در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود و در آن آخرین دستاوردهای چشم پزشکی ارائه خواهد شد.

منبع:جام جم آنلاین

ارسال از طریق کاربر محترم سایت : hasantaleb

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1455

به "وقتی چشم از حدقه بیرون می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی چشم از حدقه بیرون می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید