هر آنچه که باید درباره ایستگاه راه آهن مشهد بدانید!

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، شهر مشهد یکی از پر رفت و آمدترین جهتهای ریلی ایران است و می توان گفت در تمام ایام سال مسافران زیادی را دارا می باشد. یکی از عمده دلایل شلوغ بودن جهتهای ترددی در این شهر قرار دریافت حرم امام رضا (ع) در آن است؛ اغلب کسانی که اقدام به سفر به مشهد می نمایند جهت ریلی و خرید بلیط قطار را انتخاب می نمایند، اما تا چه حد با ایستگاه راه آهن مشهد آشنا هستید؟

هر آنچه که باید درباره ایستگاه راه آهن مشهد بدانید!

ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا به طور کامل درباره ایستگاه راه آهن مشهد صحبت کنیم و هر آنچه که ضروری است درباره این ایستگاه قدیمی در شهر مشهد بدانید را بگوییم؛ اگر اهل خواندن مطالب تاریخی و جالب هستید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

ایستگاه راه آهن مشهد

یکی از قدیمی ترین ایستگاه های قطاری کشور در حال حاضر ایستگاه راه آهن مشهد است و زمان احداث آن به سال های پیش از جنگ جهانی دوم نیز باز می گردد. اگر بخواهیم به طور دقیق اگر بخواهیم بگوییم تاریخ ساخت آن به سال های 1884 میلادی بر می گردد؛ اما گفتنی است که بگوییم این راستا ریلی اولین نیست و اولین اولین ورود قطار و خط راه آهن به ایران مربوط به سال 1261 هجری، یا 1883 میلادی است که در تهران و به مقصد شاه عبد العظیم بود.

ایستگاه راه آهن مشهد جز یکی از 20 شاهکاری است که بعد از جنگ جهانی دوم در ایران احداث شد؛ ایستگاه قطار مشهد یکی از مجهزترین ایستگاه های راه آهن در کشور است و مسافت آن از تهران تا مشهد حدود 926 کیلومتر است. پس از گذشت 20 سال، در سال 1335 این راستا تکمیل شد و اولین قطار باری در آن شروع به فعالیت کرد. اولین قطاری که از این راستا از تهران به مشهد حرکت کرد اردیبهشت ماه سال 1336 نیز بود.

فاصله ایستگاه راه آهن مشهد تا حرم امام رضا چقدر است؟

ایستگاه راه آهن مشهد در بخش شمالی این شهر واقع شده است و در فاصله دو کیلومتری از حرم امام رضا (ع) واقع می باشد. معماری ساختمان ایستگاه راه مشهد به دست یکی از اساتید این فن به نام حمید غیایی طراحی شده است. عملیات طراحی ساختمان ایستگاه راه آهن مشهد در سال 1334 شروع شد و در سال 1335 پروژه خاتمه یافت و به بهره برداری رسید. این ایستگاه در همان زمان به دو بخش متفاوت تقسیم شد و یک ایستگاه برای ورود و خروج مسافران و دیگری برای حمل و نقل و تخلیه بار نیز در نظر گرفته شد. ساختمان و بنای ایستگاه راه آهن مشهد دارای مساحتی 12000 متر مربعی است.

یک پیشنهاد: اگر تمایل داشتید که در سفر به مشهد هتلی در نزدیکی حرم پیدا کنید، می توانید مطلبی که در خصوص هتل های نزدیک به حرم در مشهد نوشته شده است را مطالعه کنید.

ایستگاه قطار مشهد، یکی از شاهکارهای معماری ایران

کمی بالاتر هم گفتیم که این ایستگاه جز یکی از شاهکارهای معماری پس از جنگ جهانی دوم بوده است، این بنای عظیم و شکوهمند با سقف بسیار بلندی که دارد در بدو ورود با روی گشاده از مسافران استقبال می نماید و در نمای کناری دیوارها نیز ستون های متعدد و بسیار بزرگی در آن واقع شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که سالن این ایستگاه قطار مشابه با طاق ایوان مدائن یا طاق کاخ کسرا نیز بوده است.

همین موضوع خود یکی از دلایلی است که سبب شده ایستگاه راه آهن مشهد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد.

تا قبل از اینکه ایستگاه راه آهن تهران ساخته گردد، راه آهن مشهد بزرگترین ایستگاه ایران بود. اگر در راستا دالان های بیرونی این ایستگاه قطار روبروی راستا بایستید، توالی ستون های به کار رفته حالت قطار را در ذهن شما تداعی می نماید و حتی در نور پردازی ایستگاه نیز نقش مهمی دارد. نحوه قرارگیری ستون های این ایستگاه به گونه ای بوده تا در برخورد نور به ستون ها، حالت سایه روشن مطبوعی در سالن به وجود بیاید و منحنی سقف هم کمی تیره گردد.

مختصری درباره میدان و بلوار راه آهن مشهد

در تمامی عکس هایی که از ایستگاه راه آهن مشهد در اینترنت مشاهده می کنیم، میدان و نمادی که در آن است به چشم می خورد، اما این نماد چه چیزی است؟ تا قبل از اینکه ایستگاه متروی شهری مشهد ساخته گردد این بلواری که در نزدیکی راه آهن وجود دارد یکی از زیباترین و سرسبزترین بخش های شهر مشهد نیز بود و از پارک ها و مناطق گردشگری در بین مردم این منطقه به شمار می رفت، اما به مرور زمان و با ساخت ایستگاه های مترو خاتمهه های مسافربری اتوبوس و تاکسی و افزایش حجم تردد خودرو ها در این بخش از شهر، به مرور زیبایی این میدان و بلوار کاسته شد. اما به دلیل اهمیتی که این بلوار در جوار قدیمی ترین ایستگاه راه آهن مشهد و حتی ایران دارا می باشد، دستور باز طراحی و احیای جذابیت آن در سال 1397 صادر شد.

یک المان در مقابل این ایستگاه در میان میدان واقع شده است که امروز نام آن را همه به سوی او می نامند.

در خصوص شکل ظاهری این المان گفته می گردد که طرح کلی برگرفته از کلاه افشاریان و تاج نادرشاه است. همانطور که می دانید در گذشته محل حکومت افشاریان مشهد بوده و آرامگاه نادرشاه افشار نیز در نزدیکی همین بنا واقع شده است. در اطراف المان میدان راه آهن مشهد نیز تندیس هایی از مفاخر اشکانیان، افشاریان و سامانیان قرار داده شده است که همگی به همت حسن ارژنگ نژاد به انجام رسید.

میزان جابجایی مسافران در ایستگاه راه آهن مشهد

با تمام توضیحاتی که در خصوص ایستگاه راه آهن مشهد گفته شد، سالانه به طور میانگین بالغ بر 12 میلیون نفر مسافر از شهرهای مختلف کشور از ایستگاه راه آهن مشهد عبور می نمایند و مطابق با آمار بدست آمده نزدیک به 30 درصد از مسافران برای زیارت حرم امام رضا (ع) به خرید بلیط قطار مشهد روی آورده اند.

در طول 30 سال اخیر در راستای آنالیز های لازم به منظور گسترش و افزایش حجم بهره برداری از ایستگاه راه آهن مشهد مجوز آن در دستور کار قرار گرفته تا بخش های دیگری نیز به این ایستگاه قدیمی ایران اضافه گردد و هدف از آن رساندن میزان استفاده مسافران از آن به 25 میلیون نفر است. به منظور محقق ساختن همین هدف در سال 1393 دستور ساخت ایستگاه دوم قطار در این شهر در دستور کار قرار گرفته و محل ساخت آن هم در نزدیکی همین ایستگاه نیز هست.

شماره اطلاعات راه آهن مشهد

مرکز تلفن راه آهن خراسان : 05132224681-9

اطلاعات داخل سالن : 05132004230

مدیریت سالن ایستگاه مشهد : 05132004999

سامانه پیامکی روابط عمومی : 30001345

آدرس ایستگاه راه آهن مشهد: مشهد، بلوار شهید کشوری، میدان راه آهن، ایستگاه راه آهن مشهد

امکانات ایستگاه راه آهن مشهد چیست؟

  • استقرار باجه تلفن عمومی
  • اسقرار باجه اینترنت
  • وجود فروشگاه در ایستگاه برای فروش اقلام کاربردی مانند شارژ تلفن
  • وجود سیستم ATM برای انتقال و دریافت وجه
  • پارکینگ خودرو ها
  • وجود نماز خانه
  • رستوران
  • وجود سرویس های بهداشتی
  • باجه خدمت رسانی و هدایت به مسافران
  • باجه برای تهیه هتل

ما در این مطلب سعی کردیم درباره یکی از شاهکارهای معماری ایران، ایستگاه راه آهن مشهد هر آنچه که لازم باشد را ارائه دهیم، در صورتی که اطلاعات کاملتری در خصوص این بنای تاریخی دارا هستید می توانید آن را با ما و دیگر مخاطبان خبرنگاران در میان بگذارید؛ پیشاپیش از حس تعامل شما سپاسگزاریم.

همچنین اگر قصد سفر به مشهد را داشتید می توانید از هر دو گزینه حمل نقل هوایی و زمینی اقدام به رزرو بلیط هواپیما مشهد یا خرید بلیط قطار مشهد بنمایید. ما به شما این تضمین را می دهیم که با بهترین قیمت و مطابق با زمانی که می خواهید به سفر بروید می توانید بلیط خودتان را رزرو کنید. از جمله قطارهای پر تردد در راستا ریلی مشهد عبارت از قطارهای 5 ستاره فدک، قطارهای لوکس نورالرضا هستند که می توانید قبل از رزرو بلیط خود مطالبی که به طور اختصاصی درباره آن ها نوشته ایم را مطالعه کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 4

به "هر آنچه که باید درباره ایستگاه راه آهن مشهد بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه که باید درباره ایستگاه راه آهن مشهد بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید