سیب درختی کهگیلویه و بویراحمد به نام استان های دیگر صادر می شود

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، خبرنگاران/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی 10ماهه امسال، 931 تن کالا به ارزش سه میلیون، 457 هزار و 194 دلار از طریق گمرک این استان صادر شده است.

سیب درختی کهگیلویه و بویراحمد به نام استان های دیگر صادر می شود

به گزارش خبرنگاران، بهنام احمدی چهارشنبه، 18 بهمن ماه در نشست خبری با خبرنگاران اضافه نمود: طی این مدت پودر و عصاره شیرین بیان(کارخانه آسه)، لوازم آرایشی و بهداشتی(کارخانه سینره) و موکت(کارخانه سپاهان موکت) کالاهای صادراتی استان بوده اند.

وی بیان نمود: این کالاها به کشورهای آفریقای جنوبی، آلمان، عراق، پاکستان، امارات متحده و اندونزی صادر شده است.

مدیرکل گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: صادرات استان طی 10 ماهه سال جاری از لحاظ وزنی 22 درصد از لحاظ ارزشی 7 درصد افزایش داشته است.

احمدی بیان کرد: تمام زیرساخت های سیستمی لازم برای صادرات کالاها در گمرک این استان فراهم است. اداره گمرک متولی صادرات و واردات نیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید تشویق کند تا شرکت های صادرات محور در استان شکل گیرد و گمرک تشریفات صادرات و واردات کالا را انجام می دهد.

وی با بیان این که 37 سازمان متولی صدور مجوزهای لازم برای صادرات کالاها هستند و حلقه آخر اداره کل گمرک است، ادامه داد: تشکر می کنم از استاندار به جهت داشتن دغدغه در زمینه صادرات، اما باید بگویم، که اداره گمرک متولی صادرات و واردات نیست. اما با این وجود و تنها برای این که در بحث صادرات مشارکت داشته باشیم، ما از گمرک شهرکرد خواستیم که شرکت صادراتی که مایل باشد از استان کهگیلویه و بویراحمد صادرات انجام دهد، به ما معرفی کنند، تا آمار صادرات این استان هم کمی بالاتر برود .

مدیرکل گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که ظرف پنج دقیقه ترخیص صادرات کالاها را برای شرکت ها صادر می کنیم، شرح داد: واحدهای تولیدی و صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد تمایلی برای صادرات کالاهایشان ندارند، و گاهاً آنها بیان می کنند، چرا خودمان را به دردسر بیندازیم، از طریق دلال ها و سایر شرکت های استان های دیگر تولیدات مان را صادر می کنیم.

احمدی عنوان نمود: تا به امروز صادرات صنایع دستی، سیب درختی، عسل، آب معدنی، فرش، مواد لبنی و گلیم از گمرک استان صادر نشده است.

وی اضافه نمود: متأسفانه برخی از واحدهای صنعتی برای صادرات کالاها و محصولات تولیدی خود از طریق گمرک استان استقبال نمی کنند .

مدیرکل گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد نبود شرکت صادرات محور، نبود شرکت حمل و نقل بین المللی، تعرفه بالای کامیون داران، استقبال نکردن واحدهای صنعتی و تولیدی استان برای صادرات کالای خود از طریق گمرک استان، نبود سردخانه، مراکز بسته بندی و نبود پایانه صادراتی را از مهم ترین مسائل صادرات در این استان عنوان نمود.

احمدی اضافه نمود: شرکت صادرات محور و سرمایه گذار قوی در سطح این استان وجود ندارد که باید برخی دستگاه ها از جمله اتاق بازرگانی و استانداری زمینه ایجاد این امر را فراهم کنند .

وی شرح داد: یک واحد صنعتی صادرات محور استان(کارخانه آسه)، که در صادرات استان نقش مهمی ایفا می کند، هم اکنون با مسائلی همچون فیبرنوری، اینترنت و برق روبرو است .

مدیرکل گمرک استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تنها استانی که طی 10ماهه سال جاری در بین استان های کشور واردات نداشته، استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است که از طریق گمرک این استان وارادتی صورت نگرفت .

احمدی گفت: کارخانه سیمان یاسوج و بهنوش گچساران با توجه به نداشتن توان رقابت با شرکت های خارجی دیگر صادراتی انجام نمی دهند .

وی اظهار کرد: سیب درختی استان که قابلیت صادرات دارد، توسط برخی دلالان و واسطه های غیربومی پیش خرید می شود و متأسفانه از گمرک استان های دیگر و به نام آنها صادر می شود .

احمدی اضافه نمود: از ابتدای سال جاری تا روز سه شنبه، 17 بهمن ماه 367 فقره پرونده قاچاق از گمرک استان استعلام شد که بیشتر این پرونده ها مربوط به پوشاک، لوازم خانگی، نوشیدنی و لوازم آرایشی و بهداشتی بوده است .

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 450

به "سیب درختی کهگیلویه و بویراحمد به نام استان های دیگر صادر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیب درختی کهگیلویه و بویراحمد به نام استان های دیگر صادر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید