سال سخت ورزش برای کسب سهمیه المپیک، پول بدهید قبل ازاینکه دیر گردد

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، به گزارش خبرنگاران، 16 ماه بیشتر تا شروع سی و یکمین دوره بازی های المپیک باقی نمانده است و شاید بتوان از سال 94 به عنوان یکی از حساس ترین سالهای ورزش کشور نام برد که بزرگترین دغدغه جامعه ورزش کسب حداکثری سهمیه برای المپیک ریو است.

سال سخت ورزش برای کسب سهمیه المپیک، پول بدهید قبل ازاینکه دیر گردد

حساسیت مسئولان ورزشی برای افزایش بودجه ورزش در سال کسب سهمیه المپیک هم برای پاسخگویی به همین دغدغه بوده است. بودجه ای که حتی با افزایش دو برابری برای سال 94 هم نتوانست فدراسیون های ورزشی را راضی کند و مسئولان ورزش همچنان در حال چانه زنی با مجلس برای افزایش هر چه بیشتر این بودجه هستند. کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک هم در مجمع عمومی این کمیته به این نکته اشاره نمود که سال 94 حتی از سال المپیک هم مهمتر است.

سقوط یک پله ای ایران در بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی اگرچه با کاهش نسبتا چشمگیر تعداد ورزشکاران اعزامی حاصل شد ولی زنگ هشداری برای ورزش ایران بود که رقبای آسیایی ما با چه سرعتی در حال رشد هستند چه برسد به رقیبان سرسخت جهانی در المپیک.

ورزش ایران در حالی در المپیک لندن هفدهم شد که برای حفظ و ارتقای این جایگاه باید از مدت ها پیش کارش را با جدیت شروع می کرد ولی عملا مشاهده میکنیم که بسیاری از فدراسیون ها بدون برنامه رها شده اند و حتی جایگاه ریاست در بعضی از آنها خالی مانده است. فرصت ها برای کسب سهمیه المپیک به سرعت از دست می روند و هرچه جلوتر می رویم به دست آوردن این سهمیه ها نیز دشوارتر می گردد.

کسب دو سهمیه المپیک در سال 93

چراغ کسب سهمیه المپیک ریو برای کاروان ایران به دست احسان روزبهانی روشن شد. لژیونر بوکس ایران با قهرمانی در لیگ حرفه ای بوکس بلغارستان پیروز شد اولین سهمیه ورزش ایران برای المپیک 2016 را کسب کند. دومین سهمیه المپیک برای ورزش ایران هم با رکاب های طلایی حسین عسگری ملی پوش دوچرخه سوار ایران در مسابقات قهرمانی آسیا تایلند حاصل شد تا ورزش ایران پیش از شروع سال 94 دو سهمیه برای خود داشته باشد.

بوکس ایران در دوره گذشته المپیک چهار سهمیه و دوچرخه سواری سه سهمیه داشته است. مسئولان ورزش کشور اگرچه پیش بینی دقیقی از تعداد سهمیه برای المپیک ریو ندارند اما امیدوارند سهمیه های ایران در ریو بیش از لندن باشد.

بدقولی وزارتخانه در برگزاری همه مجامع تا سرانجام سال 93

در حالی که وزارت ورزش و جوانان قول داده بود همه مجامع انتخاباتی را تا سرانجام سال 93 برگزار کند هنوز بعضی از این فدراسیون ها با سرپرست اداره می شوند. شاید مهمترین فدراسیونی که از این وضعیت رنج می برد فدراسیون وزنه برداری است که در المپیک لندن یک طلا، دو نقره و یک برنز کسب کرد.

چالش حضور یا عدم حضور رضازاده در مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه برداری با توجه به دو شغله بودنش شرایط این فدراسیون را در سال کسب سهمیه المپیک و رقابت حساس جهانی آمریکا دشوارتر نموده است. فدراسیونی مثل بسکتبال نیز از همین موضوع رنج می برد و در سال کسب سهمیه المپیک تکلیف سرمربی تیم ملی هنوز تعیین نیست.

علاوه بر این انتخابات فدراسیون های پزشکی ورزشی، ورزش های رزمی، تنیس روی میز، بیماران خاص و گلف نیز باقی مانده است.

جای خالی مدال بانوان ایرانی در بازیهای المپیک

فاصله تاریخی ورزش بانوان با آقایان که شهریان معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان هم به آن اشاره دارد باعث شده تا بانوان هیچ سهمی از 60 مدال المپیک ورزش کشورمان نداشته باشند. این فاصله تاریخی که با عدم حمایت مسئولان و اسپانسرها بیشتر و بیشتر می گردد چیزی از ارزش بانوان محجبه ایرانی کم نمی کند.

زنان ورزشکار ایرانی بیش از آن که یک نماینده ورزشی از کشورمان باشند الگویی اخلاقی و فرهنگی از جامعه اسلامی ایران در آوردگاه های بین المللی هستند. درخشش نمایندگان بانوی ورزش ایران در بازی های آسیایی اخیر گواهی برکوشش بی دریغ آنها در میان همه مسائل کوچک و بزرگشان بود.

کسب مدال المپیک هرچقدر سخت اما در بعضی رشته ها برای بانوان دست یافتنی است. کما اینکه الهه احمدی اولین دختر ایرانی بود که توانست در فینال المپیک لندن برای کسب مدال کوشش کند.

احتیاج جامعه ورزش در سال کسب سهمیه به حمایت مسئولان

چانه زنی ها و کوشش ها برای تامین بودجه مورد احتیاج ورزش تنها برای پر کردن ویترین افتخارات نمایندگان ایران و بالا رفتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران است. ورزش ایران در سال 94 بیش از هر زمان دیگری به حمایت و توجه مسئولان احتیاج دارد و این انتظار می رود که دولت و مجلس نیز در سال 94 نگاهی ویژه به ورزش داشته باشند چرا که المپیک آوردگاهی است که هر چهار سال یکبار تجربه می گردد و اگر فرصت ها از دست بروند راهی برای جبران نمی ماند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 132

به "سال سخت ورزش برای کسب سهمیه المپیک، پول بدهید قبل ازاینکه دیر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال سخت ورزش برای کسب سهمیه المپیک، پول بدهید قبل ازاینکه دیر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید