راه نجات بافت تاریخی کرمان از آبگرفتگی، احداث آبراهه

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، این روزها باران امان از میراث فرهنگی و آثار تاریخی بخصوص بافت قدیمی شهرها که خشت و گلی هستند، بریده است. بافت تاریخی و بازار قدیمی کرمان نیز از این آسیب ها دور نمانده. در این میان با وجود آنکه مجتبی شفیعی، معاون میراث فرهنگی استان کرمان در گفت و گو با رسانه ها تاکید دارد که بر اثر بارندگی های روزهای اخیر به تعداد قابل توجهی از بناهای تاریخی و محوطه های باستانی استان کرمان خسارت جدی وارد شده و میزان این خسارت ها را در هر شهرستان بین 3 تا 30 درصد برآورد می نماید، اما فریدون فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرماند تاکید نمود: میراث فرهنگی کرمان از بارش باران آسیب ندیده است و تنها بعضی از آثار آسیب دیده اند که بیشتر آنها در بافت تاریخی شهر کرمان قرار دارند. آن هم طبیعی است چراکه بارش های زیادی را درکرمان شاهد بودیم.

راه نجات بافت تاریخی کرمان از آبگرفتگی، احداث آبراهه

او با اشاره به آنکه تخریبی در آثار و بناهای تاریخی بر اثر بارش های اخیر شاهد نبودیم، توضیح داد: آسیب هایی وارد شده است که باید برنامه های لازم برای انجام بازسازی های اضطراری را در نظر بگیریم. این آسیب ها بیشتر در بافت تاریخی است و تصاویری که منتشر شده مربوط به این بخش است. البته هیچ تخریب با ریزشی را شاهد نبودیم و آسیب ها به دلیل آبگرفتگی رخ داده است. آبگرفتگی معابر و شهر نیز در زمره مسائلی است که به نظام شهری ارتباط دارد و باید پیگیری گردد. صحبت هایی با مسئولان شهری کرمان داشتیم که باید برنامه مدونی برای جمع آوری آب هایی که بر اثر بارندگی در سطح شهر انباشت می گردد، در نظر بگیرند و آبهای سطحی را جمع آوری نمایند.

با وجود آنکه فعالی از انجام تعاملات با مسئولان شهری کرمان برای جمع آوری انباشت آب در سطح شهر خبر می دهد، نباید فراموش کرد که این مهم هر سال و با بارش شدید هر بارانی در هر فصلی اتفاق می افتد و همیشه میراث و آثار تاریخی کرمان در معرض آبگرفتگی و آسیب قرار می گیرند و این نوع آبگرفتگی برای نخستین بار نیست که رخ داده است.

مدیرکل میراث و گردشگری کرمان در پاسخ به این سئوال که چرا هر سال شاهد وقوع چنین آبگرفتگی هایی در بافت های تاریخی کرمان هستیم که این میراث ملی را در معرض آسیب و حتا تخریب قرار می دهد، گفت: بخشی از معابر شهری مانند میدان ارگ کرمان در بافت تاریخی قرار دارند، اکنون بحث احداث آبراهه مطرح است تا بتواند آب های سطحی را جمع آوری کند. بخشی از عملیات آن اجرا شده و باید این مهم تکمیل گردد. نباید فراموش کرد که در شهرهای کویری مانند کرمان اینگونه است که آبگرفتگی انجام می گردد و بالافاصله شهرداری با پمپ آب ها را تخلیه می نماید، این روش مناسب نیست باید راهنمایی آب های سطحی مدنظر قرار گیرد که با احداث آبراهه محقق می گردد. تا آن موقع، هر وقت باران ببارد این آبگرفتگی ها را شاهد خواهیم بود. ضمن آنکه در سال های تر سالی قرار داریم و میزان بارش باران افزایش یافته.

فعالی اظهار داشت: در سال های 90 و 91 در بخش صفه تخت جمشید نیز شاهد آبگرفتگی سطحی بودیم که با اجرای نظام آبراهه، از جمع آوری آبها جلوگیری و آنرا راهنمایی کردیم. این مهم در کرمان در حوزه وظایف شهرداری است و با مسئولان نیز به تعاملاتی رسیده ایم. اگر ریزش باران افزایش یابد، باید ساماندهی آب های سطحی به شکل درست و فنی انجام و جمع آوری گردد.

او همچنین با اشاره به شرایط میراث فرهنگی و آثار تاریخی استان کرمان در تعطیلاتی که به واسطه شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم، گفت: در این ایام گزارش حفاری غیرمجاز نداشتیم ضمن آنکه یادگاری نویسی یا حتا تخریب آثار تاریخی کاهش یافته و نداشتیم. درعین حال کارگاه بازسازیی ارگ بم دایر است و به کار خود ادامه می دهد اما هیچ بازدیدی برای عموم نداریم. درحال حاضر شرایط ارگ بم نیز مناسب است. همچنین جاذبه های گردشگری را به صورت مجازی معرفی نموده ایم و با سازمان صداوسیما قراردادهایی امضا کردیم تا از جاذبه های گردشگری کرمان ازجمله باغ شازده ماهان، حمام وکیل و... به عنوان لوکیشن برنامه های خود استفاده نموده و در معرفی آن کوشا باشند.

مدیرکل میراث و گردشگری کرمان همچنین درخصوص خسارت وارده به تاسیسات گردشگری بر اثر کنسلی سفرهای نوروزی گفت: حدود 218 میلیارد تومان طی دو ماه اسفند و فروردین به تاسیسات گردشگری استان خسارت وارد شده است و امیدواریم بتوانیم از بسته حمایتی دولت بهره مند شویم. در حال حاضر نیز 95 درصد هتل های استان تعطیل هستند و تعداد اندکی از هتل ها برای خدمات دهی به پرسنل مراکز دولتی فعال هستند که با هماهنگی های لازم انجام می گردد. باتوجه به آنکه هیچ مسافری نداریم برای هتل ها به صرفه نیست که فعال باشند. در این خصوص نیز تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.

او ادامه داد: دو هتل از هتل های کرمان در اختیار مرکز بهداشت و درمان قرار گرفته است و بیماران کرونایی که دوره نقاهت خود را سپری می نمایند در این هتل ها اقامت دارند.

ایلنا

منبع: گردشبان
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 608

به "راه نجات بافت تاریخی کرمان از آبگرفتگی، احداث آبراهه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه نجات بافت تاریخی کرمان از آبگرفتگی، احداث آبراهه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید