درآمدهای نوروزی تخت جمشید صرف امور مطالعاتی شوند

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، درآمدهای نوروزی تخت جمشید صرف امور مطالعاتی شوند.

درآمدهای نوروزی تخت جمشید صرف امور مطالعاتی شوند
بیشتر بخوانیدتخت جمشید | نمایش شکوه و تشریفات داریوش بزرگ

یکی از خطراتی که طی چند سال گذشته تخت جمشید را تهدید نموده، وجود گلسنگ در این بناست. براساس ادعاهای کارشناسان این حوزه در شرایط طبیعی، امکان رشد گلسنگ ها در کتیبه ها، نقوش و سایر بخش های این بنای دنیای وجود دارد اما این پدیده باید کنترل گردد، زیرا در غیر این صورت می تواند نقوش یا کتیبه ها را با مسائل عدیده ای روبرو کند.

مجموعه دنیای تخت جمشید نیز از این امر مستثنی نیست. از این رو چاره ای جز جلوگیری از فرایند افزایشی این پدیده وجود ندارد.

براساس اعلام کارشناسان امر، از نظر ریخت شناسی و صفات ظاهری بالغ بر 125 گونه از قارچ های گلسنگی و گلسنگ دوست در تخت جمشید و پاسارگاد شناسایی شده و به تناسب اندازه فعالیت آنها بر سطوح سنگی به سه گروه گلسنگ های خطرناک، کم خطر و بی خطر تقسیم بندی شده اند.

در این میان دو گروه گلسنگ های خطرناک و کم خطر در محو کردن نقوش و کتیبه های این بنای بزرگ دنیای نقش تأثیرگذاری دارند. بر تحقیقات اولیه که مربوط به سال 83 است مجموع گونه های شناسایی شده از میراث دنیای تخت جمشید و پاسارگاد به 65 گلسنگ می رسید اما در سالهای اخیر با آنالیز دقیق تر تعداد این گونه ها به 125 گونه رسیده است.

چندین سال است که به علت عدم تخصیص بودجه مطالعات پیرامون این پدیده متوقف شده از این رو ضروری است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدابیر ویژه ای پیرامون این موضوع اتخاذ گردد.

کارشناسان امر بر این باورند که حدود 600 میلیون تومان برای فاز دوم مطالعات گلسنگ شناسی تخت جمشید و پاسارگاد ضروری است اما متأسفانه به علت عدم تخصیص اعتبار مطالعات تعطیل شده است. این در حالیست که براساس آمار فقط نوروز سال جاری بیش از 200 هزار نفر از مجموعه دنیای تخت جمشید بازدید نموده اند که میتوان پی برد که عایدی این مجموعه فقط از بلیط فروشی نوروز یک رقم قابل ملاحظه است.

پس فقط کافی است که مبلغ بسیار ناچیزی از فروش بلیط برای انجام مطالعات پیرامون گلسنگ ها تخصیص یابد، انتظار می رود که مسئولان امر پیرامون این موضوع توجه بیشتری داشته باشند، زیرا در صورت ادامه این فرایند و افزایش گلسنگ ها در مجموعه دنیای تخت جمشید، بزرگ ترین بنای سنگی دنیا با خطرات زیادی روبرو خواهد شد.

عایدی تخت جمشید خرج خودش گردد

نماینده مردم شهرستان مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه عایدی تخت جمشید خرج خودش نمی گردد، گفت: براساس اعلام دستگاه های ذی ربط در نوروز سال جاری تعداد قابل توجهی از مجموعه دنیای تخت جمشید بازدید نموده و برای خرید بلیط 10 هزار تومان پرداخته اند.

جلال رشیدی اضافه کرد: با توجه به این میتوان پی برد که فقط با همین بلیط فروشی حدودا پنج میلیارد تومان عایدی نوروز تخت جمشید به غیر از مابقی پارکینگ و… بوده است.

وی با انتقاد از عدم تخصیص این بودجه به تخت جمشید بیان نمود: جالب است که از همین اندازه عایدی بودجه ای برای کارهای مطالعاتی تخت جمشید اختصاص نمی یابد و پژوهش های مهم در این مجموعه از جمله مطالعات پیرامون گلسنگ ها تعطیل شده است.

نماینده مردم شهرستان مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان با تاکید بر اینکه عایدیهای تخت جمشید باید برای خودش خرج گردد، ادامه داد: نباید اجازه داد که این بنای دنیای با مسائل دست و پنجه نرم کند فقط اگر درصد کمی از این عایدیها به خود مجموعه تخصیص یابد، عمده مسائل برطرف خواهد شد.

رشیدی با اشاره به اینکه باید سیاستی اتخاذ گردد که عایدیهای مجموعه های تاریخی خرج خودشان گردد، گفت: بنده به عنوان نماینده مجلس این موضوع را از دستگاه های ذی ربط پیگیری میکنم، چرا باید کارهای تحقیقاتی در مجموعه ای مانند تخت جمشید به علت مسائل اقتصادی تعطیل گردد؟ پس قرار است عایدیهای این مجموعه در کجا هزینه گردد؟

وی به سفر وزیر میراث فرهنگی به استان در آینده ای نزدیک اشاره نمود و اضافه کرد: در همین یکی دو ماه آینده وزیر میراث به استان فارس سفر میکند و بطور حتم بازدید از مجموعه های دنیای تخت جمشید و پاسارگاد نیز در برنامه هاست و موضوع اعتبارات پیگیری خواهد شد.

وی تاکید نمود: مجموعه دنیای تخت جمشید متعلق به همه هست و باید برای حفاظت و نگهداری از این بنا کوشش کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1702

به "درآمدهای نوروزی تخت جمشید صرف امور مطالعاتی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمدهای نوروزی تخت جمشید صرف امور مطالعاتی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید