بازدید مسافران نوروزی از اولین صندوق امانات دنیا در مهریز

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، خبرنگاران/یزد قلعه سریزد که به عنوان اولین صندوق امانات دنیا در روستای نمونه گردشگری سریزد شهرستان مهریز واقع شده، این روزها میزبان گردشگران نوروزی است.

بازدید مسافران نوروزی از اولین صندوق امانات دنیا در مهریز

منطقه نمونه گردشگری سریزد شامل ارگ قدیم و تازه، قلعه و آب انبار و سایر مکانهای تاریخی و باستانی در این روستای تاریخی است که با برنامه ریزی های صورت گرفته در این ایام میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

قلعه سریزد در این منطقه، قلعه ای بی نظیر و دست نخورده، متعلق به دوره ساسانیان است که به منظور ذخیره سازی غلات و مواد غذایی استفاده می شده و در آن موقع از ارزش خاصی برخوردار بوده است.

بنا بر اسناد تاریخی، علاوه بر غلات، پول، طلا و زیورآلات روستاییان نیز در مواقع هجوم و غارت در این قلعه نگهداری می شده است لذا از آن به عنوان اولین صندوق امانت نیز یاد می گردد.

گرداگرد این بنا را خندقی به عرض تقریبی شش متر و عمق بین 3 تا 4 متر محصور کرده که اولین لایه دفاعی قلعه محسوب می شده است. این قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تو در تو با برج و باروهایی بلند و تسخیر ناپذیر است که از طریق این خندق محصور شده است.

بعلاوه قلعه دارای دو درب بوده که یکی درب اصلی و دیگری درب پشتیبان قلعه بوده است. درب اصلی قلعه به صورت متحرک بوده و از طریق طناب و قرقره هایی از سمت پایین به بالا با و بسته می شده است. زمانی که درب اصلی از طریق دشمن شکسته می شد و دشمن به درون قلعه راه می یافت، درب دوم قلعه بسته می شده و در واقع نقش درب پشتیبانی قلعه را ایفا می کرده است.

قلعه سریزد دارای سه طبقه است و مصالح مورد استفاده در آن خشت و گل، آجر و گچ بوده است. تزییناتی نظیر کادربندی و شومینه سازی نیز در آن دیده می گردد. در دو طرف راهروها، اتاق های متعدد حجره مانندی است که هر کدام دارای درب و کلیدی مجزا به منظور ذخیره سازی اشیا گرانبهای روستاییان بوده است.

لازم به ذکر است، این اثر در تاریخ 27 خرداد 1354 با شماره ثبت 1084 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و هم اکنون به مجتمع گردشگری تغییر کاربری داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1704

به "بازدید مسافران نوروزی از اولین صندوق امانات دنیا در مهریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید مسافران نوروزی از اولین صندوق امانات دنیا در مهریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید