بازپرسی از عمر البشیر در رابطه با اعدام افسران سودان

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، یک منبع آگاه در دادستانی کل سودان از بازپرسی از عمر البشیر رئیس جمهور سابق این کشور به اتهام اعدام چند نفر از افسران در بیش از سه دهه قبل، خبر داد.

بازپرسی از عمر البشیر در رابطه با اعدام افسران سودان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک منبع مطلع در دادستانی کل سودان گفت که عمر البشیر روز یکشنبه(دیروز) برای انجام تحقیقات از او درباره اعدام افسران مربوط به سه دهه قبل، در دادستانی حضور یافت.

شبکه الجزیره به نقل از هاشم الجعلی عضو هیأت دفاع از البشیر گفت که جلسه بازپرسی مربوط به کودتای رمضان 1990 و اعدام شماری از افسرانی بود که در این کودتا مشارکت داشتند.

الجعلی افزود که هیأت دفاع از احضاریه البشیر به دادستانی مطلع نبود لذا البشیر نتوانست پیش از حضور در دادستانی با وکلای خود مشورت کند حال آنکه قانون این اجازه را به او می دهد.

از سوی دیگر روزنامه الانتباهه سودان نوشت که جلسه جدید بازپرسی البشیر مربوط به تعدادی از پرونده ها بود.

بر اساس این گزارش، دادستان کل سودان کمیته حقیقت یاب درباره اعدام 28 افسری که در کودتای 1990 علیه دولت البشیر دست داشتند، تشکیل داده است.

محاکمه البشیر علاوه بر قضیه اعدام این افسران، در پرونده های دیگری از جمله قتل انقلابیون در سال گذشته و فساد مالی ادامه دارد.

در همین ارتباط وجدی صالح عضو کمیته مبارزه با فساد، البشیر را به حیف و میل اموال عمومی در جریان سفرهای خارجی خود متهم کرد و گفت که البشیر تنها در یک سفر 10 میلیون دلار هزینه کرده است.

ارتش سودان 11 آوریل 2019 (فروردین 1398) بعد از گذشت چهار ماه از تظاهرات های مردمی، عمر البشیر را پس از سه دهه حکومت عزل کرد و از آن زمان تا کنون البشیر در بازداشت به سر می برد.

یک سال پیش از سرنگونی رژیم البشیر، مراجع سودانی شرکت ها، املاک و مستغلات متعلق به البشیر و تعدادی از اعضای خانواده و معاونان او را مصادره کردند.

یک دادگاه سودانی ماه دسامبر گذشته البشیر را به اتهام فساد به دو سال حبس محکوم کرد.

البشیر همچنین با اتهام قتل معترضان در جریان کودتای سال 1989 که به روی کار آمدن او منتهی شد، روبرو است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 745

به "بازپرسی از عمر البشیر در رابطه با اعدام افسران سودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازپرسی از عمر البشیر در رابطه با اعدام افسران سودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید