اتیوپی: مصر در موضوع سد النهضه از خطوط قرمز عبور کرد

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، دولت اتیوپی امروز تأکید کرد که پیشنهاد مصر درباره سد النهضه عبور از خطوط قرمز است.

اتیوپی: مصر در موضوع سد النهضه از خطوط قرمز عبور کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزارت آب، آبیاری و انرژی اتیوپی امروز چهارشنبه در بیانیه ای از اختلافات با مصر بر سر سد النهضه اطلاع داد.

در این بیانیه آمده است که در آنالیز های که از سوی دفتر شورای ملی برای هماهنگی مشارکت عمومی در حمایت از سد النهضه بعمل آمد، معین شد که پیشنهاد مصر عبور از خط قرمز است.

طبق گزارش خبرگزاری اتیوپی، وزارت مذکور آورده است که تفیرا بین مشاور امور رودخانه های مرزی در این وزارتخانه، حاضرین در جلسه را در جریان گفت وگوهای سه جانبه اتیوپی، مصر و سودان قرار داد.

وی اضافه نمود که مصر میخواهد هر ساله 40 میلیارد متر مکعب از آب سد را دریافت کند و تأکید نموده در صورتیکه سطح آب سد اسوان به کمتر از 165 متر از سطح دریا برسد، میزان آب دریافتی آن از سد النهضه افزایش یابد.

تفیرا همچنین گفت که مصر خواهان ورود طرف چهارمی به گفت وگوهای سه جانبه بین اتیوپی، سودان و مصر شده است که این موضوع در واقع انکار توجیه ناپذیر پیشرفت حاصله در گفت وگوهای سه جانبه است.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در 40 کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال 2011 شروع شده و پیش بینی می گردد سال 2020 ساخت آن به خاتمه رسیده و تا سال 2022 آبگیری گردد.

پیشتر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر خطاب به مردم اتیوپی گفته بود که زندگی و حیات مصر به رود نیل وابسته است. قاهره در مذاکرات اخیر به توافقات 1929 و 1959 که 87 درصد سهم آب نیل را به مصر اختصاص می داد، استناد کرد. یعنی سالانه 55 میلیارد متر مکعب، اما اتیوپی می گوید که هیچ کدام از معاهدات سابق را به رسمیت نمی شناسد. (جزئیات بیشتر)

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 150

به "اتیوپی: مصر در موضوع سد النهضه از خطوط قرمز عبور کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتیوپی: مصر در موضوع سد النهضه از خطوط قرمز عبور کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید