کشف آثاری از سازه های معماری در تپه آناقیزلی شهرستان چایپاره

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان چایپاره از کشف آثاری از سازه های معماری و همچنین شناسایی لایه های مختلفی از دوره اورارتو در تپه آناقیزلی چایپاره اطلاع داد.

کشف آثاری از سازه های معماری در تپه آناقیزلی شهرستان چایپاره

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی، غلام شیرزاده با اعلام این خبر گفت: اولین فصل کاوش تپه آناقیزلی روستای چورس در تابستان امسال با همکاری دانشگاه اینسبورگ و با شرکت باستان شناسان خارجی و ایرانی به مدت یک ماه در این محوطه انجام و در اولین فصل از کاوش این تپه کاوش با ایجاد یک ترانشه بزرگ به ابعاد 5 در 20 متر شروع و تا حدود یک متری ادامه پیدا کرد.

او بابیان این که در حال حاضر کار کاوش به دلیل اتمام زمان کاوش متوقف و به سال آینده موکول شد، از شناسایی لایه های مختلفی از دوره اورارتو و همچنین کشف آثاری از سازه های معماری در این تپه اطلاع داد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان چایپاره با اشاره به این که لایه های کاوش شده به طور دقیق مستندسازی شدند، گفت: در سرانجام کاوش سطح ترانشه کاوش شده برای حفاظت بیشتر با پلاستیک پوشش داده شد.

او از شناسایی و جمع آوری قطعات متعدد سفال و استخوان از میان لایه های کاوش شده اطلاع داد.

شیرزاده بابیان این که در طول کاوش آثار و بقایای دیوار فضاهای مسکونی در بخش های مختلف ترانشه شناسایی و توسط کارشناسان مستندسازی و ثبت شده است، اضافه نمود: اولین فصل کاوش در تپه آناقیزلی نشان دهنده اهمیت بالای محوطه در مطالعات دوره اورارتو در منطقه است. وجود ساختارهای معماری متراکم در بخش های مختلف محوطه نشان می دهد که تپه آناقیزلی در زمان خود به عنوان یک سایت و سکونتگاه مهم در منطقه دارای اهمیت بوده است.

تپه آناقیزلی در سال 1382 و به شماره 9418 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است و در فاصله 200 متری شمال روستای چورس شهرستان چایپاره و بر روی برجستگی صخره ای مرتفعی واقع شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 58

به "کشف آثاری از سازه های معماری در تپه آناقیزلی شهرستان چایپاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آثاری از سازه های معماری در تپه آناقیزلی شهرستان چایپاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید