ژیان محبوب ایرانیان 250 میلیون تومان!

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، ژیان از جمله خودرو های نوستالژیک و خاص بازار محسوب می گردد که هنوز هم نسخه هایی از آن به فروش می رسد.

ژیان محبوب ایرانیان 250 میلیون تومان!

به گزارش رکنا، شاید تصور کنید به علت قدیمی بودن این خودرو قیمت بالایی نداشته باشد، اما کاملا در اشتباه هستید. اگر در پی خرید یک ژیان از بازار باشید باید هزینه ای بین 70 الی 250 میلیون تومان کنید.

یکی از گران ترین ژیان های بازار که با قیمت 250 میلیون تومان آگهی شده مدل سال 1350 یعنی 52 سال قبل است. این که قیمت ژیان به چنین ارقامی رسیده کمی عجیب به نظر می رسد.

سیتروئن ژیان یک خودروی سوپرمینی/مالی است که از سال 1967 تا 1983 به وسیله سیتروئن فراوری و مونتاژ آن در ایران، پرتغال، آرژانتین، یوگسلاوی (اسلوونی) و بلژیک انجام می شد.

این خودرو بر پایه مدل مشهور سیتروئن 2 CV بوده و 1.9 میلیون دستگاه از آن فراوری شده است.

سیتروئن دایان پاسخ سیتروئن به مدل رنو 4 CV بود که از اتاق مدرن تری نسبت به سیتروئن 2 CV بهره می برد. سیتروئن دایان یا ژیان یکی از معدود سیتروئن هایی بود که طراحی بدنه آن به وسیله خود سیتروئن صورت نگرفت و طراحی آن به شرکت پنهار سپرده شد. هدف فراوری دایان همچون 2 CV ساخت خودرویی متناسب با شهر ها و احتیاج های خانواده و با حداقل قیمت و هزینه نگهداری بود.

فراوری خانواده سیتروئن 2 cv از سال 1948 شروع و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمت های فنی آن ایجاد شد که باعث ادامه روند فراوری آن و عرضه در مدل های گوناگون گشت که دایان یا همان ژیان نیز یکی از آنهاست.

این خودرو اولین بار در اتوشوی پاریس 1948 رونمایی شده و گفته می گردد تا سال 1990 که در مدل های مختلفی که فراوری نموده حدود 5میلیون دستگاه فروش داشته است.

از مدل های آن می توان dyane, Ami, Mehari و یک نسخه اِستیشِن با نام سیتروئن آکادیان را نام برد این خودرو حتی مدل 4 wd هم داشته که به نام 2 CV Sahara فراوری شده است. مدل مهاری نیز به عنوان یک خودرو اسپرت آفرود مناسب برای سفر های تفریحی به صورت نسخه 2 دیفرانسیل قابل سفارش بود که از ترمز های دیسکی در چهار چرخ سود می برد. مدل موجود در ایران Dyane است که در طول دهه 70 میلادی فراوری می شد.

محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت مناسب و مصرف بسیار کم بنزین آن است.

این اتومبیل مانند cv 2 از موتور دو سیلندری که به وسیله هوا خنک می گردد بهره می برد. موتور این اتومبیل در ابتدا همچون cv 2 از حجم 435 سی سی برخوردار بود، اما در ادامه فراوری آن حجم موتور به 602 سی سی افزایش یافت که موجب فراوری قدرت و سرعت بیشتر اتومبیل شد.

گفته می گردد که در آن موقع مجموعاً 5 میلیون دستگاه از مدل های مختلف ژیان در دنیا فراوری شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 16 خرداد 1402 بروزرسانی: 16 خرداد 1402 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1901

به "ژیان محبوب ایرانیان 250 میلیون تومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژیان محبوب ایرانیان 250 میلیون تومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید