تختی در روز تولدش هم فراموش شد، سرنوشت مبهم روز ملی کشتی

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، به گزارش خبرنگاران، سال 96 بود که فدراسیون کشتی پس از حدود چهار سال تلاش و رایزنی با وزارت ورزش و شورای فرهنگ عمومی کشور پیروز شد روز پنجم شهریور ماه و زادروز جهان پهلوان تختی را به عنوان روز ملی کشتی در تقویم سال 97 ثبت کند. اتفاقی بزرگ و مهم که نه تنها نام و خاطره جهان پهلوان را بیش از پیش زنده نگه می داشت، بلکه یادآور روزی بود به نام ورزش اول کشورمان که تداعی گر درخشش و افتخارآفرینی قهرمانان گوش شکسته ایران زمین در میادین جهانی و المپیک بود.

تختی در روز تولدش هم فراموش شد، سرنوشت مبهم روز ملی کشتی

به هر ترتیب خانواده بزرگ گوش شکسته ها با ثبت روز ملی کشتی در تقویم سالیانه می توانستند سرشان را بالاتر نگه دارند و به خود ببالند که روزی در سال، به نام قهرمانان ملی این عرصه در زادروز دنیا پهلوان نامگذاری شده است.

پس از این اتفاق مهم و امیدوارکننده، اهالی و متولیان کشتی هر سال در روز پنجم شهریورماه مقارن با زادروز تولد غلامرضا تختی، مراسم بزرگداشتی برپا کرده و ضمن گرامیداشت این اسطوره جوانمردی و پهلوانی، از قهرمانان ملی و پیشکسوتان این عرصه نیز تجلیل و تقدیر می کردند. همچنین این روز بهترین دلیل برای برگزاری مراسم و برنامه های خیریه از سوی اهالی کشتی در سراسر ایران بود. برنامه هایی مثل دیدار قهرمانان ملی با جانبازان اعصاب و روان، حضور در جمع اقشار آسیب دیده و ناتوان و همچنین همنشینی و دیدار نام آوران کشتی با بچه ها و سالمندان مراکز بهزیستی و بچه های تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و ... که هر کدام در روز ملی کشتی برگزار و ماندگار شد.

متاسفانه امسال، روز ملی کشتی هم دستخوش تغییر و تحولات فدراسیون شد و یکی از میراث ارزشمند فدراسیون قبلی در کوران مسایل و مصائب کنونی این رشته رو به فراموشی رفت. اهالی کشتی همچون سالهای گذشته انتظار داشتند مراسم گرامیداشت زادروز تختی در روز ملی کشتی امسال باشکوه تر از سالهای قبل برگزار و گردهمایی این خانواده بزرگ باعث اتحاد و تعامل بیشتر و از بین رفتن برخی کدورت ها شود.

به گزارش خبرنگاران، مرحوم غلامرضا در چنین روزی یعنی روز پنجم شهریورماه 1309 در محله خانی آباد تهران به دنیا آمد. وی که با قهرمانی در بازیهای المپیک 1956 ملبورن به همراه امامعلی حبیبی، نخستین ورزشکار ایرانی بود که پیروز به کسب مدال طلای المپیک شد. تختی با یک مدال طلا و دو مدال نقرهٔ المپیک، دو طلا و دو نقرهٔ قهرمانی دنیا و یک طلای بازی های آسیایی در فهرست برترین های قرن فدراسیون دنیای کشتی واقع شده است. همچنین او یکی از سه کشتی گیر ایرانی در کنار امامعلی حبیبی و عبدالله موحد است که نام و تصویر آنها در تالار افتخارات فدراسیون دنیای نصب شد.

تختی به جز افتخارات ورزشی، در بحث کمک رسانی به بازماندگان زلزله مرگبار بوئین زهرا در سال 1341 نیز توانست خود را برای همیشه در حافظه تاریخی مردم ایران جاودانه کند.

دنیا پهلوان تختی سرانجام در روز 17 دی ماه 1346 به طرز مشکوکی در هتل آتلانتیک تهران درگذشت، اما تا به امروز بسکمک از اهالی کشتی و مردم علاقمند به ورزش در سالروز مرگ او در آرامگاه ابن بابویه تهران گردهم می آیند و یاد و نام او را زنده نگه می دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 14

به "تختی در روز تولدش هم فراموش شد، سرنوشت مبهم روز ملی کشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تختی در روز تولدش هم فراموش شد، سرنوشت مبهم روز ملی کشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید