آیا دستگاه کارت خوان شامل مالیات می گردد؟

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، یکی از مهم ترین مواردی که باید دررابطه با حسابداری بدانیم، مالیات برعایدی است. مالیات برعایدی به روش های مختلفی محاسبه شده و برای افراد گوناگون فرق دارد. به طور مثال، مالیات برعایدی اشخاص حقوقی براساس مقدار معاملات شرکت اجرا شده و برای اشخاص حقیقی نیز نسبت به عایدی کارتخوان محاسبه می گردد.

آیا دستگاه کارت خوان شامل مالیات می گردد؟

به همین علت بسیاری از افرادی که دارای مشاغل آزاد هستند، باید مالیاتی را برای دستگاه کارتخوان خود بپردازند. در واقع هرچقدر عایدی از دستگاه پوز بیشتر شده و تراکنش های مبلغ بالاتری با آن انجام دهید، مالیات بیشتری برای شما محاسبه خواهد شد. اگر می خواهید ببینید که این نوع مالیات چگونه محاسبه شده و چطور باید آن را پرداخت کنید، می توانید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مفهوم مالیات برعایدی یا عملکرد به چه معناست؟

یکی از موارد فوق العاده مهمی که باید دررابطه با کارتخوان آنالیز کنیم، مالیات برعایدی است. این نوع مالیات در واقع همان مالیات اشخاص حقیقی است. توجه داشته باشید که هرچقدر مقدار عایدی این اشخاص بیشتر شده و تراکنش های بیشتری به حساب آن ها واریز یا برداشت گردد، مالیات بیشتری نیز باید در انتهای سال بپردازند.

مالیات برعایدی اشخاص حقیقی چگونه محاسبه می گردد؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که باید به آن پاسخ دهیم این است که مالیات برعایدی اشخاص حقیقی چگونه محاسبه می گردد؟ در پاسخ باید بگوییم که براساس قانون مالیات های مستقیم کشور، تمام اشخاص حقیقی برای همه عایدیهایی که به دست آورده اند، بعداز یک دوره مالی و معافیت های در نظر گرفته شده، نیازمند پرداخت مالیات هستند.

این مالیات باید به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخته شده و طبق این قانون نیز شرکت های مدنی و عایدیهای حاصل از فعالیت های مضاربه نیز مشمول این موارد هستند. باید گفت که نحوه محاسبه این مالیات براساس عایدیی است که ازطریق کارتخوان یا حساب های مالی به دست آورده اند.

کد مالیاتی کارتخوان و کاربردهای آن

نکته فوق العاده مهمی که باید دررابطه با مالیات کارتخوان بدانید، کد مالیاتی آن است. این کد در واقع مشمول افراد و شرکت هایی می گردد که ازطریق روش های گوناگون عایدی کسب می نمایند. برای دستگاه پوز نیز این موضوع وجود دارد.

این یعنی اگر می خواهید از دستگاه پوز خود برای فروشگاه یا مرکز خدماتی بهره ببرید، باید ابتدا آن را در سیستم مالیاتی ثبت نموده و سپس کد مالیاتی دستگاه را دریافت کنید. پس از دریافت این کد، می توانید مالیات کارتخوان را ازطریق آن پیگیری و پرداخت کنید.

روش های محاسبه مالیات کارتخوان

چنانچه می خواهید نسبت به پرداخت مالیات کارتخوان خود اقدام کنید، باید ببینید که این مالیات چگونه محاسبه می گردد. در واقع فرمول هایی که برای این کار استفاده می نمایند، همان هایی هستند که مالیات برعایدی اشخاص حقیقی را به دست می آورند:

  • 15درصد مالیات برای عایدیهای سالانه بین یک تا 200میلیون تومان
  • 20درصد مالیات برای عایدیهای سالانه بین 200 تا 400میلیون تومان
  • 25درصد مالیات برای عایدیهای سالانه بیش از 400میلیون تومان

نحوه استعلام مالیات کارتخوان چگونه است؟

استعلام مالیات کارتخوان مهم ترین کاری است که باید بعداز دریافت کد مالیاتی و ایجاد پرونده در سامانه مودیان مالیاتی انجام دهید. سالانه تا قبل از سرانجام روز 31 خرداد باید این مالیات پرداخت گردد. به همین علت باید به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir رفته و در آن ثبت نام خود را انجام دهید.

در واقع می توانید در این سامانه هوشمند تمام دستگاه های پوز و درگاه های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده اند را پیگیری نموده و مالیات آن ها را ارزیابی کنید. اگر دستگاه خود را در آن پیدا نمی کنید، باید ابتدا ثبت نام در آن انجام دهید.

چگونه باید مالیات کارت خوان را ثبت کنیم؟

فرایند ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی کشور بسیار ساده است. اگر می خواهید کارتخوان خود را در این سامانه ثبت کنید، باید به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه نموده و سپس از قسمت راست صفحه، روی ساماندهی پذیرنده های بانکی کلیک کنید.

در واقع پس از ثبت نام و ورود به این صفحه ، قادر هستید الصاق پرونده یا درخواست غیرفعال سازی را انجام دهید. اگر دستگاه شما ثبت نشده، باید در قسمت دستگاه های پوز الصاق نشده و روی الصاق به پرونده کلیک کنید تا پوز شما به پرونده مالیاتی کسب وکار متصل گردد.

آنالیز ضریب مالیاتی صنف کارتخوان بر اساس جدول اینتا کد

مورد بسیار مهمی که باید برای محاسبه و پرداخت مالیات برعایدی اشخاص حقیقی یا همان مالیات کارتخوان آنالیز کنیم، ضریب مالیاتی صنف دستگاه پوز براساس جدول اینتا است. اینتا در واقع کدی است که نوع کسب وکار شما را نشان داده و تعیین می نماید که چقدر مالیات به شما تعلق می گیرد. به طور مثال، ضریب مالیاتی بعضی کسب وکارها عبارت اند از:

  • خار و بارفروشی ها: 12 الی 15درصد بسته به نوع محصول
  • قصابی ها: 8درصد
  • فروشگاه های پوشاک: 13 تا 18درصد بسته به نوع پارچه
  • وکلا: 55درصد
  • کافی شاپ ها: 33درصد
  • کافی نت ها: 18درصد
  • خرده فروشی ماهی: 10درصد

محاسبه نمونه ای از مالیات کارتخوان

برای اینکه بتوانید بهتر نسبت به محاسبه این نوع مالیات اقدام کنید، باید نمونه ای از محاسبه آن را به شما ارائه دهیم. به طور مثال، اگر می خواهید مالیات 50میلیون دستگاه پوز را حساب کنید، باید ابتدا به درصد مالیات براساس اینتا کد مراجعه نموده و سپس آن را نسبت به مبلغ واریزی دسته بندی کنید. درصدهای تعلق گرفته را ضربدر، عایدی نموده تا بببینید چقدر برای شما مالیات در نظر گرفته اند.

برترین ابزار حسابداری و محاسبه مالیات

اگر می خواهید مالیاتی که به کارتخوان شما تعلق گرفته و برای عایدی شما وجود دارد را حساب کنید، می توانید از نرم افزار دشت یاری بگیرید. نرم افزار فروشگاهی دشت قابلیت های زیادی داشته و یاری می نماید تا مالیاتی که برای فروشگاه ها و کسب وکارهای کوچک وجود دارند را آنالیز و محاسبه کنید.

جمع بندی

یکی از موارد فوق العاده مهمی که باید دررابطه با مالیات آنالیز کنیم، مالیات برعایدی اشخاص حقیقی است. کسب وکارها و مشاغل کوچکی که به نام اشخاص حقیقی ثبت می شوند نیز نیازمند پرداخت مالیات هستند. این موضوع می تواند هم به دستگاه پوز و هم به درگاه های پرداخت الکترونیکی تعلق بگیرد.

پس این نتیجه را می گیریم که اگر فروشگاه، کافی شاپ، میوه فروشی و کسب وکارهای این چنینی دارید و از کارتخوان بهره می برید، باید در انتهای خردادماه هر سال، مالیاتی که برای عایدی این دستگاه در سال گذشته محاسبه شده را پرداخت کنید. نکاتی که برای حساب کردن و حتی ثبت این دستگاه در سامانه مودیان مالیاتی کشور وجود داشت را با هم آنالیز کردیم.

منبع: یک پزشک
انتشار: 4 تیر 1403 بروزرسانی: 4 تیر 1403 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1961

به "آیا دستگاه کارت خوان شامل مالیات می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دستگاه کارت خوان شامل مالیات می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید