پرداخت بیمه بیکاری کرونا به 150 هزار کارگر از فردا ، خویش فرمایان مشمول نمی شوند

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر اینکه بیمه شدگان خویش فرما طبق قانون مشمول بیمه بیکاری و صندوق بیمه بیکاری نمی شوند، گفت ...

پرداخت بیمه بیکاری کرونا به 150 هزار کارگر از فردا ، خویش فرمایان مشمول نمی شوند

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط زنده با شبکه خبر بیان کرد: پرداخت مستمری بیمه بیکاری کارگرانی که در اسفند ماه سال گذشته به خاطر کرونا بیکار شده اند از اواخر این هفته آغاز می گردد. همچنین پرداخت مستمری بیمه بیکاری فروردین ماه سال جاری هم از هفته آینده آغاز خواهد شد.

وی گفت: اوایل هفته آینده بیمه بیکاری کارگران بیکار شده در اسفند ماه سال گذشته پرداخت می گردد و این پرداخت برای بیکاری کارگران در سه ماه اسفند 98، فروردین 99 و اردیبهشت 99 خواهد بود که به تدریج انجام خواهد شد.

به گفته وی، در اسفند ماه 150 هزار نفر کارگر بیمه شده بیکار شماره حساب بیان کردند و حساب آنها را به خزانه برای واریز مستمری بیمه بیکاری ابلاغ کردیم. همچنین برای بیکار شدگان فروردین هفته آینده اطلاعات آنها پالایش می گردد و برای بیکاران اردیبهشت ماه نیز به زودی این کار انجام خواهد شد.

شکوری گفت: از مبلغ 5 هزار میلیارد تومانی که برای صندوق بیمه بیکاری در نظر گرفته شده بود تا کنون 1288 میلیارد تومان در مرحله اول تخصیص یافته که برای مقرری بیکاری اسفند و فروردین پرداخت می گردد. مراحل بعدی این منابع نیز جذب می گردد که با پالایش اطلاعات کارگران بیکار شده در آینده پرداخت می گردد.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به اینکه چه کسانی مشمول مستمری بیمه بیکاری می شوند، گفت: طبق قانون بیمه بیکاری فقط برای بیمه شدگان اجباری که دارای کارفرما بوده و اسامی آنها در لیست بیمه دی ماه 98 موجود بوده که همراه با حق بیمه سه درصد از دستمزد بابت بیمه بیکاری دریافت می گردد که برای اسفند ماه 700 هزار نفر ثبت نام نموده بودند که مشمول قانون کار بودند اما طبق قانون عوامل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه کسانی که ثبت نام می نمایند باید بیمه پرداز فعال در دی ماه 98 بوده باشند و اکنون نیز به عنوان بیکار قلمداد شوند و اسامی آنها در لیست بیمه کارفرمایان نباشد.

وی گفت: طبق قانون کار مصوب سال 69 بیمه بیکاری به افرادی داده می گردد که شاغل نباشند و در کنترل افراد ثبت نام شده عده ای از آنها در لیست بیمه کارفرمایان بودند که در نتیجه از شمول دریافت بیمه بیکاری خارج شده و در نهایت 373 هزار نفر مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری شدند و برای 130 هزار نفر از متقاضیان بیمه بیکاری در حال حاضر لیست بیمه از طرف کارفرما ارسال شده است که این ها نمی توانند بیمه بیکاری بگیرند.

به گفته شکوری ، 241 هزار نفر در مرحله اول برای اسفند ماه احصا شد که این افراد برای پرداخت بیمه بیکاری معرفی شدند و برای فروردین هم 470هزار نفر برآورد متقاضی بیمه بیکاری و برای اردیبهشت سال جاری پیش بینی می گردد 550 هزار نفر متقاضی بیمه بیکاری باشند که به زودی اسامی متقاضیان بیمه بیکاری در فروردین و اردیبهشت پالایش و نهایی می گردد.

وی گفت:تمام کسب و کارهای کشور از سر گرفته شد و کسانی مشمول بیمه بیکاری می شوند که در سامانه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام نموده باشند. این سامانه در 23 اسفند 98 راه اندازی شد.

به گفته وی، کسانی که در مراکز کاریابی ها ثبت نام نموده اطلاعات آنها باید در سامانه جامع روابط کار ثبت گردد و این سامانه به عنوان مرجع شناخته می گردد.

شکوری همچنین در پاسخ به اینکه بعضی کارگران با وجود داشتن بیمه اما مشمول بیمه بیکاری نمی شوند گفت: بیمه شدگانی مانند رانندگان، کارگران ساختمانی که در واقع کارفرمایی ندارند و خویش فرما هستند طبق قانون مشمول بیمه بیکاری و صندوق بیمه بیکاری نمی شوند و بر اساس قانون باید رابطه مزدبگیری و کارگر و کارفرمایی حاکم باشد. برای بیمه شدگان خویش فرما ساز و کار دیگری در حوزه رفاهی وزارت کار در نظر گرفته خواهد شد که تسهیلاتی قرار شد برای آنها در نظر گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 683

به "پرداخت بیمه بیکاری کرونا به 150 هزار کارگر از فردا ، خویش فرمایان مشمول نمی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت بیمه بیکاری کرونا به 150 هزار کارگر از فردا ، خویش فرمایان مشمول نمی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید