خبرنگاران باغ سنتی و نهر 800 ساله مسجد جامع سمنان به همت شهرداری احیا شد

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، سمنان- خبرنگاران- دبیر هیت امنای مسجد جامع سمنان گفت : باغ سنتی و نهر این مسجد 800 ساله به همت شهرداری سمنان احیا شد.

خبرنگاران باغ سنتی و نهر 800 ساله مسجد جامع سمنان به همت شهرداری احیا شد

جهت دریافت خدمات نقشه کشی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

احسان صائمی عصر شنبه به رسانه ها گفت: مسجد جامع سمنان واقع در مرکز شهر سمنان در خیابان امام خمینی(ره) در قرن نخست هجری و بر روی خرابه های آتشکده بنا شده، اما از اثرهای به جا مانده دراین بنا ردپایی از دوره سلجوقی و تیموری به چشم می خورد؛ به گفته کارشناسان سبک معماری مسجد جامع سمنان، به شیوه معماری آذری است.

صائمی گفت : مسجد جامع سمنان تنها مسجدی در میان مساجد جامع ایران است که دارای چشم انداز باغ است و در سال 1349 هجری قمری توسط مرحوم حاج ملا عبدالعلی الهی وقف شد.

وی اشاره نمود: از امتیازات فاخر این باغ، جهت سنتی آبیاری آن است که قدمتی بالغ بر 800 سال دارد و از میان راسته بازار سمنان عبور می نماید و پس از گذر از خیابان امام (ره) و راسته بازار پایین به مسجد منتهی می گردد.

دبیر هیت امنای مسجد جامع سمنان افزود : از امتیازات مهم نهر ناسار که ریشه در اعتقادات کهن مردم سمنان دارد، وقف آب سحر برای ساکنان و کسبه شهر است و واقف به نیت طهارت، وضو و استحمام، قبل از نماز صبح این آب را برای مدتی وقف نموده بوده است تا ساکنان این نهر در ابتدای سحر به منظور وضو و طهارت واجبه و نیز پر کردن آب انبارها و خوت های منازل از این آب بهره جویند.

صائمی با اشاره به اینکه 120 سال این نهر لایروبی نشده بود گفت : این نهر و باغ سنتی مسجد جامع به همت و توجه سید محمد ناظم رضوی شهردار سمنان بازسازی و بازپیرائی شد.

وی به دیگر اقدامات اجرا شده شهرداری سمنان در مورد رسیدگی به مسجد جامع گفت : 700 متر دیوار باغ مسجد جامع نیز توسط مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان بازسازی و مشبک شد تا جلوه خاصی به باغ بدهد .

وی ادامه داد : همچنین کتیبه ای با همت شهرداری سمنان در محل باغ مسجد جامع نصب شده که در آن تاریخچه باغ و مسجد و سال اجرا حک شده است .

دبیر هیت امنای مسجد جامع سمنان به پاکسازی صحن زیرزمینی مسجد اشاره نمود و گفت : به همت و کوشش نیروهای سازمان پسماند شهرداری سمنان این صحن پاکسازی شد و بنا به پیشنهاد شهردار سمنان ، به موزه مردم شناسی و موقوفات مسجد جامع تبدیل می گردد.

مسجد جامع سمنان در سال 1310 به شماره 163 در فهرست آثار ملی ثبت شده و مناره مسجد جامع سمنان که بیش از 31 متر ارتفاع دارد، به واسطه اهمیت و قدمت آن که مربوط به قرن سوم هجری قمری و دوره سلجوقی است دارای شماره ثبت جداگانه در فهرست آثار ملی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 587

به "خبرنگاران باغ سنتی و نهر 800 ساله مسجد جامع سمنان به همت شهرداری احیا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران باغ سنتی و نهر 800 ساله مسجد جامع سمنان به همت شهرداری احیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید